سال آینده به دلیل شرایط اقصادی ایران، قطعا سال سختی خواهد بود؛ ما هم فرصت و چالش‌هایی خواهیم داشت. از طرفی در سال ۱۴۰۱ به دلیل عدم ثبات کشورها، به دلیل جنگ روسیه و اوکراین نمیتوان شرایط اقتصادی و اجتماعی را پیش بینی کرد.

علی لشکری در گفت و با پایگاه خبری دبنا گفت : جنگ روسیه و اوکراین میتواند تاثیر مستقیمی بر روی شاخص های اقتصادی کشور داشته باشد و برخی از سیاست های کلان را تحت تاثیر قرار دهد؛ از جمله قیمت محصولات دامی و کشاورزی و مواد اولیه؛ از طرف دیگر افزایش قیمت نفت باعث بالا رفتن قیمت مواد اولیه پتروشیمی خواهد شد که این موضوع زمینه را برای بالا رفتن قیمت مواد پایه در بورس کالا فراهم خواهد ساخت.

وی در ادامه افزود :از طرفی دولت سیاست کاهش تورم را در پیش دارد، در مقایسه با تورم سال جاری که در آخرین آمار، نرخ تورم ۱۱ ماهه ۴۲ درصد بود، پیش بینی میشود در سال آینده با یک شیب کاهشی در تورم روبه‌رو شویم؛ همچنین به علت از بین رفتن حباب‌های قیمتی ارز، نرخ دلار کاهش خواهد یافت؛ ولی نگرانی‌ دیگری که وجود دارد، سرکوب قیمت ارز است که واحد های تولید در آن دخالتی ندارند، مثل اجاره ،حمل نقل، دستمزد و… . با توجه به اینکه در صنعت ما طی سال جاری با بالاترین رشد خورده فروشی روبه‌رو بوده، تورم کفش حدود ۵۲ درصد بوده است که میشود امیدوار بود که این رقم و این شیب به سمت پایین سوق پیدا کند.

علی لشکری ،عضو هیات رئیسه‌ی جامعه صنعت کفش ایران، تصریح کرد: در بحث واردات برخی از ثبت سفارش‌ها، بدون مجوز درحال انجام شدن است که این موضوع باید مدیریت شود تا مواد اولیه به صورت قاچاق وارد نشود . در صادرات نیز باید نرخ دلار پایین بیاید تا واردکنندگان بتوانند با نرخ نیمایی کالا را وارد کنند. این تفاوت نرخ نیمایی و صادرات در واقع تنبیه ای است برای صادرکننده، صادرکننده با نرخ گران‌تر مواداولیه را وارد میکند درحالی که بازرگانان میتوانند با نرخ نیمایی و قیمت پایین تر این کار را انجام دهند.این انتظار از دولت میرود که بین نرخ ارز نیمایی و معمولی توازن ایجاد کند تا انگیزه‌ی صادرکنندگان برای صادرات محصولاتشان گرفته نشود.

  • نویسنده : دنیا رنگ وبوی