هادی محمودی فعال اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایلتنا، ضرورت توسعه روابط تجاری ایران با افغانستان را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه اقتصادی خبرگزاری ایلتنا، هادی محمودی، فعال حوزه مالی- اقتصادی، درباره ضرورت توسعه تجارت ایران با افغانستان گفت: کشور افغانستان با جمعیتی بالغ بر ۳۶ میلیون نفر در شرق ایران واقع شده است و کشور ما با این همسایه شرقی ۹۴۵ کیلومتر مرز مشترک دارد؛ سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان، استانهای مرزی ما با افغانستان بوده و در این سه استان، بالغ بر ۱۲ شهرستان و ۲۴ دهستان هم مرز با ولایت های(استانها) مختلف کشور افغانستان می باشند.

دو ملت بزرگ و کهن ایران و افغانستان، اشتراکات تاریخی و ریشه های فرهنگی مشترکی دارند، که از آن جمله می توان به دین مشترک، تاریخ مشترک و زبان مشترک اشاره نمود؛ همین اشتراکات موجب شد که ملت و دولت ایران در سالهای جنگ در افغانستان، با آغوش باز پذیرای مهاجرین افغانی باشند؛ در حال حاضر نیز حدود ۱٫۵ الی ۳٫۵ میلیون افغانی در ایران سکونت دارند.

وی خاطرنشان کرد: پس از سال ها انزوا و جنگ، امروز افغانستان رو به پیشرفت است. دولت در چند سال اخیر ضمن ایجاد بستر صلح و امنیت در اکثر ولایات کشور، سعی نموده با جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش تجارت، ترانزیت و حمل و نقل به پیشرفت های خوبی دست یابد. برای مثال می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • عقد قرارداد بهره برداری از بندر چابهار ایران به مدت ۵۰ سال
  • بهره برداری از خط راه آهن مشترک با ترکمنستان
  • افتتاح کریدور هوایی با کشور هند
  • امضای موافقت نامه برای ایجاد کریدور لاجورد با کشورهای، ترکمنستان، آذربایجان، ترکیه و گرجستان که قرار است، کشور افغانستان را از این طریق به کشورهای اروپایی و شمال آفریقا متصل نماید
  • عضویت در سازمان بین المللی حمل و نقل جاده ای (TIR )

همچنین لازم به ذکر است، افغانستان توانسته به عضویت سازمان تجارت جهانی درآید و جزو کشورهایی است که ایالات متحده آمریکا طی یک برنامه تجاری به تولیدکنندگان و بازرگانان آن کشور، اجازه داده است تا بتوانند حدود ۵۰۰۰ قلم کالا را بدون پرداخت عوارض گمرکی به بازار ایالات متحده صادر نمایند .

این فعال اقتصادی-مالی با بیان تاثیرگذاری ایران و پاکستان در اقتصاد افغانستان افزود: از سالهای دور، اکثر واردات کشور افغانستان از طریق مرزهای این دو کشور صورت می گیرد، اما در چند سال اخیر بدلیل ایجاد تنش در روابط کابل – اسلام آباد، بستن برخی از گذرگاه های مرزی، ممانعت از پرواز هواپیماهای افغانی از آسمان پاکستان و همچنین اعمال مقررات سختگیرانه بر تجار افغانی از سوی دولت پاکستان، موجب شده که حجم مراودات تجاری کشور افغانستان با ایران افزایش چشمگیری داشته باشد؛ همین امر باعث شد تا کشور افغانستان به جهت واردات کالا، بندر چابهار ایران را جایگزین بندر کراچی پاکستان نماید.

محمودی اظهار داشت: در حال حاضر با عنایت به اینکه افکار عمومی در افغانستان علیه پاکستان بوده و ممنوعیت استفاده از کالای پاکستانی در فضای مجازی و رسانه ای این کشور دست به دست می شود و همچنین کفه وزنه نرخ برابری ریال در برابر افغانی، به نفغ واحد پول افغانی است، فرصت مغتنمی است که تولید کنندگان و صادرکنندگان برای افزایش مراودات تجاری با کشور افغانستان تلاش مضاعف نمایند و دولت مردان نیز می بایست بیش از پیش به فکر تثبیت و گسترش بازار کالاهای ایرانی در افغانستان باشند. اما تولید کنندگان و صادرکنندگان ما باید توجه داشته باشند که نباید بازار افغانستان را دست کم بگیرند و صرفاً کالاهای درجه دو و سه خود را، به این کشور صادرکنند.

وی تصریح کرد: امروز شرکتهایی در بازار افغانستان موفق خواهند بود که در این کشور سرمایه گذاری کرده و بخشی از خطوط تولید خود را در آنجا مسقر نمایند و بتوانند از ظرفیت های خالی موجود در اقتصاد افغانستان، برای تثبیت جایگاه صادرات خود در این کشور استفاده نمایند. مضافاً از این طریق می توانند با دور زدن تحریم ها، از ظرفیتهای موجود در این کشور برای واردات مواد اولیه خود و ارسال آن به ایران نیز استفاده نمایند.

این فعال اقتصادی- مالی در پایان بیان داشت: امید به اینکه دولت محترم و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در جهت توسعه تجارت بین کشور ایران و افغانستان، ضمن رایزنی با اتحادیه ها، تشکل ها، اتاق های بازرگانی و صادرکنندگان کالا وخدمات ترتیبی اتخاذ نمایند که ظرفیتهای اقتصادی موجود فیمابین، بطور کامل مورد بهره برداری قرار گیرد.

گفتگو از: سیده فاطمه قاسمی