همزمان با پایان یافتن مهلت معاون اول قوه قضاییه سامانه ساران برای اجرای فرایند برگزار ی انتخابات اتحادیه های صنفی فعال شد.

به گزارش خبرنگار “دبنا” با پایان یافتن مهلت سه ماهه معاون اول قوه قضاییه سامانه انتخابات اتحادیه های صنفی برای برگزاری فرایند انتخابات بازشد.

براساس این گزارش روز چهارم مهرماه ۱۴۰۰ معاون اول قوه قضاییه دستور داد تا طبق خواسته افرادی که به عنوان نمایندگان اصناف نزد ایشان رفته بودند سه ماه به انها مهلت داده شود تا استفساریه یا اصلاحیه ای را برای جلوگیری از اجرای رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری بیاورند.

مهلت سه ماهه این افراد امروز شنبه چهارم دی ماه به پایان رسید وحالا از روز ۵دی ماه رای هیات عمومی دیوان عدالت ادرای وفق تبصره ۲ماده ۲۲ قانون نظام صنفی به سرعت وبه طور قاطع باید اجرا شود همانطور که در شهرهای کوچک اجراشد اینبار باید به سرعت در تهران وکلانشهرها هم اجراشود واتحادیه هایی که تمام فرایند اجرایی انتخابات از یکسال قبل حاضر بود اجراشوند.

به همین منظور امروز سامانه ساران فعال شد وسوت آغاز برگزاری ماراتن انتخابات نفس گیراتحادیه های صنفی در تهران وکلانشهرها وسراسر کشوربه شیوه ای که در شهرستان اسلامشهر اجرا شد به مرحله اجرا در آید.

از نکات جاب توجه اینکه در شهری که با قاطعیت قانون نظام صنفی اجرا شد ملاک فردصنفی هویت فردی بود وربطی به حقوقی وغیر حقوق ودیگر ادعاهای مطرح شده نداشت وفقط قانون به دقت اجراشد.

همچنین از نکات جالب توجه اینکه در زمان ابلاغ نامه معاون اول محترم قوه قضاییه یک ماه زمان برد تا به سازمانها ی صمت ابلاغ و سامانه ساران بسته شود اما برای اجرای دستور قضایی بلافاصله بعد از پایان مهلت سه ماهه سامانه ساران فعال شد.

حالا نوبت به وزیر صمت ومعاون حقوقی وزارت صمت رسیده است تا به قائم مقام وزیر وسررپرست مرکز اصناف وکارشناسان این مرکز ابلاغ قانونی کند که معیار حضور افراد در هیات مدیره اتحادیه های صنفی تبصره ۲ماده ۲۲ قانون نظام صنفی فقط هویت سجلی وشناسنامه ای افراد کاندیدای عضویت در هیات مدیره است وهیچ یک عوامل دیگر در خصوص عضویت بیش از دودوره در هیات مدیره اتحادیه های صنفی موثر ووارد نیست.

به این ترتیب تشکیک های چهارگانه استمرار طلبان اصناف به احتمال قریب به یقین با دخالت نمایندگان مجلس شورای اسلامی وقوه قضاییه به بایگانی سپرده خواهد شد.

اینکه در این حالت برای فرایند ثبت نام در به ماده ۲۲قانون نظام صنفی ورای هیات عمومی دیوان عدالت ادرای نشده است سوالی است که طی روزهای آینده پاسخ ان با عملکرد شفاف مرکزاصناف وزارت صمت مشخص خواهدشد؟

  • نویسنده : همت الله شکری اطاقسرا