قیمت گاز طبیعی در اروپا به بالای 2200 دلار به ازای هر هزار مترمکعب رسید که رقمی بی سابقه در تاریخ این قاره به شمار می رود.

به گزارش پایگاه خبری کارونشان دبنا به نقل از خبرگزاری راشاتودی، قیمت گاز طبیعی در اروپا به بالای ۲۲۰۰ دلار به ازای هر هزار مترمکعب رسید که رقمی بی سابقه در تاریخ این قاره به شمار می رود.

به دنبال تشدید درگیری ها میان روسیه و اوکراین، نگرانی ها در مورد کمبود عرضه افزایش یافته است.

به نوشته اسپوتنیک، قیمت گاز برای تحویل در ماه آوریل در بورس گاز هلند (TTF) در ساعت ۹:۳۰ به وقت گرینویچ از ۱۵۰۰ دلار به ۲۲۲۶ دلار در هر هزار مترمکعب (۲۱۳ دلار به ازای هر مگاوات ساعت) برای خانوارها رسید که بالاترین رقمی که تاکنون وجود داشته است و افزایش حدود ۶۰ درصدی را نشان می دهد.

به دنبال تحریم های روسیه از سوی کشورهای غربی به علت عملیات نظامی روسیه در اوکراین، این افزایش قیمت ها صورت گرفته است.

کاشال رامش، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه «ریستارد انرژی» گفت، افزایش قیمت گاز ناشی از نگرانی از کمبود عرضه به علت خسارت احتمالی به زیرساخت ها در اوکراین است که از طریق آنها بخش اعظمی از گاز روسیه به اروپا می رسد و همچنین نگرانی در مورد احتمال محدودیت های عرضه نفت و گاز روسیه وجود دارد.

در پی تحرکات اخیر غرب در نزدیکی مرز روسیه، پوتین روز پنجشنبه پنجم اسفند ماه دستور آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین را صادر کرد و کشورهای اروپایی به جای تنش‌زدایی در این پنج روز، اقدامات شدیدی را علیه روسیه اتخاذ کردند.