وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پایگاه جامع رفاه ایرانیان قبل از اجرای طرح حذف ثروتمندان از یارانه تکمیل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری کارونشان دبنا به نقل از خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری فارس، حجت الله عبدالملکی امروز در حاشیه معرفی کارآفرینان برتر در وزارت کار در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا پایگاه جامع رفاه ایرانیان برای اجرای حذف یارانه ثروتمندان آماده است، گفت: این آمادگی وجود دارد که در چارچوب قانون بودجه ۱۴۰۰ شناسایی افراد ثروتمند و دهک‌های بالای درآمدی انجام و از دریافت یارانه حذف شوند.

وی همچنین گفت: پایگاه اطلاعات جامع رفاه ایرانیان از چند سال قبل آغاز شده، تعدادی از دستگاه‌ها اطلاعات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ در آن ارائه کرده و به روز‌رسانی شده‌اند و در صدد هستیم سایر دستگاه‌ها و نهادها را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم متصل کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت:‌ در جلسه اخیر شورای عالی رفاه با حضور رئیس جمهور مصوب شد سایر دستگاه‌ها اطلاعات برخط خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ در پایگاه رفاه جامع ایرانیان بارگذاری کنند و این سامانه تا زمان اجرای قانون برای حذف پردرآمدها از یارانه آماده می‌شود.

عبدالملکی در مورد سامانه صدور مجوزهای کسب و کار خانگی گفت:‌ در ۱۵ روز از رونمایی این سامانه بیش از ۵ هزار مجوز کسب و کار مشاغل خانگی صادر شده، تعدادی از این مجوزها ثبت‌محور بوده‌اند که بیش از ۱۲۱۰ مجوز ظرف یک هفته صادر شده و تعدادی از کسب و کارها هم مجوزمحور هستند که بیش از ۴۳۰۰ مجوز صادر شده و بقیه درخواست‌ها در حال بررسی است و قرار شده دستگاه‌های مجوزدهنده حداکثر سه روز پاسخ دهند وگرنه به صورت خودکار مجوز آنها صادر می‌شود.

وی در مورد ثبت ایده‌های کارآفرینی در کشور اظهار داشت: در فاز اول ۴۶۰۰ ایده کارآفرینی به وزارت کار رسید که در سه قالب حمایت از ایده‌پرداز که برای ایده‌پرداز امتیازاتی در بر داشته باشد و همچنین حمایت بین‌المللی و صادرات محصولات ایده و استفاده دستگاه‌های مرتبط حاکمیتی از ایده‌های کارآفرینی سه روش حمایت از این ایده‌ها به شمار می‌روند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: همچنین ایده‌های کارآفرینی باید در سه سطح برنزی، نقره‌ای و طلایی درجه‌بندی و رتبه‌بندی شوند و حقوق مالکیت معنوی صاحبان ایده‌ها نیز باید مدنظر قرار گیرد.

عبدالملکی اضافه کرد:‌ در اولین جشنواره ایده‌های برتر و کارآفرینی از میان ۴۶۰۰ ایده که به دبیرخانه کارآفرینی وزارت کار رسید، ۱۵ ایده برتر معرفی شدند و اکثر این ایده‌ها قابلیت رقابت در فضای بین‌المللی دارند و از سازمان‌ها و دستگاه‌های همکار انتظار حمایت دارند.

وی همچنین گفت: در اولین جلسه شورای رفاه پیوست عدالت مطرح و مقرر شد از این پس تمامی عایدی و کمک‌های یارانه‌ای دولت به دهک‌های پایین‌تر درآمدی بیشتر اختصاص پیدا کند. همچنین تصمیم گرفته شد برنامه جامع رفع فقر مطلق در سه قالب کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت تدوین شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: رئیس جمهور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را‌‌‌‌‌‌‌‌ مامور کرد طرح‌های یارانه‌ای قبل از اجرا حتما با وزارت کار هماهنگ شود. در این زمینه ۵ بخش کمک معیشتی، کمک نقدی، توانمندسازی افراد، تسهیلات بانکی و تحقیقات در راستای رفع فقر مدنظر قرار گیرد.

عبدالملکی همچنین گفت: طبق برنامه قرار است جزئیات طرح رفع فقر و منابع موردنیاز با همکاری دستگاه‌های متولی انجام شود. همچنین در قانون برنامه هفتم توسعه، برنامه جامع ریشه‌کنی و مبارزه با فقر و کنترل تورم دنبال می‌شود.

وی همچنین در جمع کارآفرینان برتر گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد کارآفرینان و ایده‌پردازان از این جشنواره مطلع نیستند اما با این وجود ۴۶۰۰ طرح کارآفرینی به دبیرخانه رسیده و امروز ۱۵ طرح برتر کارآفرینی رونمایی و معرفی می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ۴ کلان پروژه دولت خبر داد که یکی از آنها مرتبط با کار و اشتغال مردم است که در قالب زیست بوم ملی اشتغال تعریف شده، پروژه دیگر آتیه مردم شامل نظام ملی بازنشستگی و تامین اجتماعی، پروژه رفع فقر و کلان پروژه اموال مردم که در قالب شرکت‌های تابعه صندوق‌ها در اختیار وزارت کار قرار دارد که باید به بهترین وجه و با بهره‌وری بیشتر مدیریت شود.

در این نشست ایده‌های برتر کارآفرینی معرفی شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند.