هیات عالی نظارت برسازمان های صنفی کشور که باید همه رابه طور کامل وجامع ببیند مدتی است فقط مصوباتی که مشاور عالی هیات رییسه اتاق اصناف ایران می خواهد را از نمایندگان وزارتخانه ها ونهادی حاضر در دورهمی هیات عالی مصوبه می گیرد. در حالی که جلسات هیات عالی نظارت بدون حضور افرادی که در […]

هیات عالی نظارت برسازمان های صنفی کشور که باید همه رابه طور کامل وجامع ببیند مدتی است فقط مصوباتی که مشاور عالی هیات رییسه اتاق اصناف ایران می خواهد را از نمایندگان وزارتخانه ها ونهادی حاضر در دورهمی هیات عالی مصوبه می گیرد. در حالی که جلسات هیات عالی نظارت بدون حضور افرادی که در قانون نظام صنفی نام برده شد به نظر می رسد غیر قانوین است.

به گزارش خبرنگار “دبنا” دیروز در جمع نمایندگان اعضای هیات عالی نظارت برسازمان های صنفی کشور که در وزارت صمت باهم نشستند تصمیم گرفته شد تا چون در سالهای گذشته کرونا بود در غیر از تهران در بقیه شهرها فرایند فراخوان وثبت نام برای حضور در انتخابات افراد دوباره برگزار شود.

نکته جالب تراین قضیه این است که در همه شهرهای کشور به جز تهران این طرح اجراشود؟ مانند تابلوی گنبد وگل دسته سازی برادران سید به جزناصر شده است.

از یک طرف با درخواست نماینده تبریز اصناف این شهر از کل کشور جدا می شودند حالا به طور رسمی میخواهند تهران را از کل کشور جدا کنند همین طور پیش برود حتما بنابه دلایلی هر استان دریک موضوع مستثنی می شود تا دل همه را دورهمی های نمایندگان هیات عالی نظارت به دست بیاورند. بالاخره مشاوران بازنشسته دولت در هیات رییسه اتاق اصناف ایران باید گزارش کاری داشته باشند.

اینکه بعدازبرگزاری صدها انتخابات اتحادیه های صنفی الان نمایندگان هیات عالی نظارت مصوبه ای داشته باشند که براساس آن کرونا را بهانه کرده وچندماهی خاص گرایان در اصناف بمانند وبه این ترتیب انتخابات هیات رییسه اتاق اصناف شهرستان وهم چنین اتاق اصناف ایران در سال بعد به تعویق بیفتد از همان ترفندهای است که اصناف بیش از ۱۴ ماه است اسیرش شده است.

ایا کرونا فقط برای چند اتحادیه بود ومتصدیان واحدهای صنفی از دیدگاه هیات رییسه اتاق اصناف ایران هیچ ضرری نکردند؟ وقتی که بازنشسته های کارمند دولت و وزارت صمت به عنوان مشاور عالی در اتاق اصناف ایران و هیات رییسه اتاق اصناف ایران حقوق های نجومی در دوران کرونا از اتاق اصناف می گرفتند بیش از ۱۰۰هزار واحد صنفی در کشور به خاطر همین کرونا ورشکسته وتعطیل شدند. آیا اینگونه می خواستید از حقوق اصناف دفاع کنید یا اینکه کلید واژه دفاع از حقوق اصناف برای حفظ صندلی قدرت ریاست اتحادیه واتاق اصناف است که به دست آوردید وبه هیچ طریقی حاضر به از دست دادن لذت مادی صندلی ریاست نیستید؟

گفتنی است که ازدیدگاه خبرنگار “دبنا”جلساتی که به عنوان هیات عالی نظارت برگزار می شود دورهمی بیش نیست چون در قانون نظام صنفی درهیچ کجا قید نشده است که اعضای هیات عالی نظارت برسازمان های صنفی می تاونند نماینده به جلسه بفرستند بلکه حضورفرد فردشان الزامی است وآخرین جلسه رسمی هیات عالی نظارت براصناف که به شکل قانونی برگزار شد در سال ۱۳۹۴ بود. اگر هم در قانون نظام صنفی جایی نوشته شده است که نمایند گان وزارتخانه ها وحتی اتاق بازرگانی وپلیس ومی توانند در جلسه باشند هریک از خانواده سه میلیونی اصناف کشور می تواند دلیل بیاورد تا اطلاع رسانی کنیم.

ماجرا چیست؟

در جلسه ۱۲۵ دورهمی نمایندگان اعضای هیات عالی نظارت دکتر غلامرضا حسنپور رییس بسیج اصناف کشور به رییس جلسه که آقای مفتح به عنوان قائم مقام وزیر صمت حضور می یابد نسبت به عدم ابلاغ مصوبات جلسات ۱۲۲ و ۱۲۳ نمایندگان اعضای هیات عالی نظارت تذکر آیین نامه ای می دهد و امروز یک روز بعد از این تذکر مصوبه جلسه ۱۲۳ به سازمان های صمت واتاق اصناف کشور ابلاغ می گردد.

در جلسه ۱۲۳سعید ممبینی رییس اتاق اصناف ایران خارج از دستور از دکتر مفتح قائم مقام وزیر صمت می خواهد تا مصوب کند کسانی که یکسال از فریند فراخوان ثبت نام آنها در اتحادیه گذشته ولی انتخاباتی برگزار نشده است مجدد فراخوان بدهند.

دکتر حسنپور رییس بسیج اصناف که معمولا تنها فرد دارای رای است که وفق قانون نظام صنفی در جلسه حتما خودش حضور می یابد در دفاع از اصناف کشور به رییس جلسه اعتراض کرد وگفته است که چون این درخواست بدون اعلام قبلی وبدون نظر کارشناسی وخارج از دستوردر جلسه مطرح شد نباید به رای گذاشته شود اما دکتر مفتح به رای گذاشت ومصوب هم گرفت.

رییس بسیج اصناف درنهایت درخصوص این دستور مفتح پیشنهاد کرد اولا در خصوص انتخاباتی که هنوز برگزار نشده است ودوم اگر ستاد ملی کرونا اعلام کرد انتخابات برگزار نشود این موضو صدق کند. که درن هایت علی رغم اعتراضات بسیج اصناف کشور دکتر مفتح ازجلسه مصوب گرفت چون هفت نفر که هیات رییسه اتاقاصناف ایرانبودند دونفر هم نمایندگان تاق بازرگانی واتاق تعاون هستند وتصویب شد.

حالا امروز سه شنبه این مصوبه ابلاغ شد ولی به جزتهران . این مصوبه در شهرهای که در حال برگزاری انتخابات است ویا انتخابات حتی یک مرحله هم برگزار شد قابلیت اجرا ندارد. دراین نامه اعلام شده است آن دسته از اتحادیه های صنفی که به دلیل فراگیری کرونا ومصوبات قانونی مربوطه بیش از یکسال ار تاریخ فراخوان ثبت نام آنها سپری شده است وانتخابات برگزار نگردید کمیسیون های نظارت موظفند پس از بررسی لازم نسبت به صدور مجوز فراخوان ثبت نام وبرگزاری انتخابات اقدام نمایند.

سوال مهم این است. تهران از سوی هیات عالی نظارت به دلیل اینکه برای اتحادیه های صنفی تعیین وقت برای برگزاری انتخابات اتحادیه های صنفی شده است از این مصوبه مستثنی شده است در شهرستانهای که زمان بندی برگزاری انتخابات اتحادیه ها مشخص شده است آیا انها هم از شمول این مصوبه خارج می شوند؟ به طور مشخص مشهد وبسیاری از شهرستانها الان چه اتفاقی می افتد؟در این شهرستانها هم انتخابات در حال برگزاریست وبرای اتحادیه های دیگرتعیین زمان برگزاری انتخابات شده است.

  • نویسنده : همت الله شکری اطاقسرا