رئیس اتحاديه کاشي ساز و کاشي فروش تهران در ارزيابي وضعيت اين صنف در سال ۱۴۰۰ بيان داشت: صنعت کاشي و سراميک ايران يکي از بهترين توليدات منطقه را داراست. به جرات مي توان گفت اين صنعت قابليت رقابت با کشورهاي ايتاليا و اسپانيا را دارد. توليدکنندگان اين صنعت در سال هاي اخير با چالش هاي زيادي روبه رو بوده اند؛ اما با تمام سختي هاي موجود توانستند پرچم صنعت خود را بالا نگه دارند.

به گزارش پایگاه خبری کار و نشان دبنا، به نقل از اتاق اصناف تهران، مصطفی گودرزي، رئيس اتحاديه کاشي ساز و کاشي فروش تهران گفت: توليد و صادرات در حوزه کاشي و سراميک در سال هايي که گذشت رو به پيشرفت بود و اقتصاد خوبي داشت. هر چند وسعت کشورهايي که مي توانيم صادر کنيم محدود است و نسبت به کيفيت و طراحي هايي که داريم مظلوم واقع شديم.

وي ادامه داد: در حال حاضر توليدکننده بايد به تنهايي تمام مشکلات در حوزه تامين مواد اوليه، گمرکي، ارز، صادرات، بازار خارجي، برگشت سرمايه و … را حل و فصل کند. دغدغه توليدکننده در ديگر کشورها بسيار محدود است؛ لذا تنها به پيشرفت طرح و اهداف توليد فکر مي کند.

گودرزي در بيان مشکلات کاشي سازان تصريح کرد: متاسفانه دولت همکاري ندارد. سرمايه توليدکننده تا زمان برگشت پول، نامعلوم است و در صورتي که در صادرات ناموفق شود تمامي توليداتش دمده شده و طراحي مورد درخواست مشتري را نخواهد داشت. از سوي ديگر به جهت نگه داري در فضاي باز در اثر تغييرات آب و هوايي تمامي محصولات صدمه مي بيند و بخش زيادي از سرمايه رسوب مي کند.

وي افزود: دولت با رايزني هاي اقتصادي و سياسي که دارد مي تواند شرايط را براي انواع بازارهاي اقتصادي توليدکنندگان داخلي فراهم کند. نمونه زنده و روشن مي توان به کشور ترکيه اشاره کرد. دولت ترکيه با حمايت از بخش هاي مختلف صنعت، تمام بازارها مانند آسياي ميانه را در چند سال اخير از ايران گرفت. رقبا را يکي يکي از صحنه رقابت راند. تنها قيمت حامل هاي انرژي بود که به داد توليدکننده داخلي مي رسيد که آن هم متاسفانه گران شد و اکنون شرايط براي توليدکنندگان نيز سخت شده است.

رئيس اتحاديه کاشی سازان و فروشندگان کاشي تهران تاکيد کرد: دولت اگر بخواهد به راحتي مي تواند بازارهاي آسياي ميانه، امارات و آفريقاي جنوبي را ازآن خود کند به شرطي که امکانات را براي توليد و صادرکننده فراهم کند. از تجربيات اصناف کمک بگيرد و آمادگي براي تغيير رويه غلط داشته باشد. ما با جان و دل در کنار دولت هستيم.

گودرزي عدم رونق صنعت ساختمان در سال هاي اخير را از ديگر معضلات خوانده و تصريح کرد: مشخصاً صنعت کاشي و سراميک با ساخت و ساز عجين است. در سال هاي اخير متاسفانه با وجود عدم رونق صنعت ساختمان، متقاضي براي کاشي و سراميک بسيار کم شده و روند مصرف کاملا افقي است. از سوي ديگر بتازگي با افزايش چشمگير حقوق کارگر روبه رو هستيم.

رئيس اتحاديه کاش سازان و فروشندگان کاشي تهران تصريح کرد: ما با افزايش حقوق قشر زحمتکش کارگر مخالف نيستيم؛ بلکه توانمندي توليدکننده در حدي نيست که بتواند ۵۷ درصد حقوق پايه کارگرش را بالا ببرد و مجبور مي شود با تعديل نيرو و کمک گرفتن از ماشين آلات به کار ادامه دهد. در غير اين صورت بايد کارگاه و کارخانه را تعطيل کند.

گودرزي اشاره داشت: سود چشمگيري در توليد نيست. دولت حقوق کارگر را افزايش دهد؛ اما در سوي ديگر مخارج توليدکننده راکم کند تا توان ادامه داشته باشد.

وي به گراني حمل و نقل صادرات و مشکلات برگشت پول به صادرکننده اشاره کرد و افزود: اگر بخواهيم صادرات را گسترش دهيم بايد بتوانيم هزينه هاي حمل و نقل را فراهم کنيم. امروزه به کشور کنيا و آفريقاي جنوبي مي توانيم صادرات کاشي داشته باشيم؛ اما هزينه حمل و نقل بسيار گران است. از مسيرهاي دريايي امکان دارد؛ اما تا به آنجا برسد و با شرايط تحريم پول صادرکننده به حسابش برگردد، ارزش پول به ميزان قابل توجهي کم مي شود.

گودرزي در پايان تصريح کرد: همه جا رد پايي از ضرورت همکاري و همراهي دولت مشاهده مي شود. توليدکننده به تنهايي نمي تواند همه مسئوليت ها را برعهده بگيرد.