رئيس اتحاديه فروشندگان آجيل و خشکبار تهران با اشاره به افزايش ۷۰ درصدي قيمت آجيل نسبت به سال گذشته عنوان کرد که مردم حتماً از فروشگاه‌هاي مجاز خريد کنند تا از بهداشتي بودن اقلام‌شان مطمئن باشند.

به گزارش پایگاه خبری کار و نشان دبنا به نقل از اتاق اصناف تهران ، مصطفی احمدي، رييس اتحاديه فروشندگان آجيل و خشکبار تهران در گفت وگو با پانا درباره وضعيت قيمت آجيل در آستانه نوروز ۱۴۰۱ گفت: از ميان حدود ۷۰ تا ۸۰ قلم جنسي که آجيلفروشيها ميفروشند، شاهد افزايش قيمت حدودي ۷۰درصدي هستيم.

وي افزود: بيشترين افزايش قيمت مربوط به تخمه ژاپني است. اين در حالي است که اين کالا در سالهاي گذشته ارزانترين قلم کالايي موجود در بازار بود اما متأسفانه امسال به دليل خشکسالي و کمبارشي توليد اين محصول ۶۰ درصد کمتر شد. همچنين در فصل تابستان تجار عراقي مقدار زيادي از جنسهاي موجودي ما را بردند و در نهايت تخمه ژاپني بهشدت گران شد.احمدي درباره ارزانترين قلم جنس آجيل شب عيد گفت: اکنون قيمت بادام زميني ارزانترين قلم جنسي است که در بازار داريم.رييس اتحاديه فروشندگان آجيل و خشکبار تهران با اشاره به اينکه امسال هيچ کمبودي در آجيل شب عيد نخواهيم داشت، اظهار کرد: خوشبختانه امسال در نوروز کمبودي در آجيل و خشکبار نداريم، يعني اين مقدار جنسي که در بازار داريم جوابگوي اين مقدار مشتري بازار است و تقاضا با جنس موجود متناسب است.وي با اشاره به اينکه تعداد مشتريها نسبت به سال گذشته روند کاهشي داشته، اظهار کرد: مشتريهاي ما نسبت به سال گذشته کمتر شده اند. البته آجيل و خشکبار آخرين مرحله خريد شب عيد خانوار است و از اين جهت هنوز دقيق نميتوانيم بگوييم استقبال مردم نسبت به سال گذشته چقدر بوده است.

رييس اتحاديه فروشندگان آجيل و خشکبار تهران در ادامه درباره نحوه قيمتگذاري آجيل عنوان کرد: ما قيمت مصوبي نداريم زيرا اين نوع کالاها جزو اقلام سبد خانوار محسوب نميشود اما فروشنده هم نميتواند به هر قيمتي دلش خواست بفروشد يک فاکتور معتبر خرده يا عمدهفروشي دارند که بازرسان ما ميشناسند و همان را بررسي ميکنند. آنچه قيمت آجيل را مشخص ميکند عرضه و تقاضا، نرخ ارز و مقدار صادرات است و اينکه کالا را با چه قيمت تمامشدهاي بايد به مردم بدهيم و نرخ سود ما هم مشخص است.وي افزود: ۱۰ درصد نرخ سود خردهفروشي است و ۳ درصد نرخ سود عمدهفروشي تعيين شده است و همه اينها با فاکتور فروش مطابقت داده ميشود و اگر تخلف کنند با آنها برخورد ميشود.احمدي عنوان کرد: مردم هم بخواهند ميتوانند فاکتورها را ببينند تا متوجه شوند چه سودي روي کالايشان کشيده شده است اما حقيقتاً امسال چون آجيل و خشکبار گران است فروشندگان فقط به دنبال فروش کالايشان هستند چون بازار رقابتي است و ميخواهند کالايشان نماند و بفروشند.احمدي درباره اينکه مردم در صورت مشاهده تخلف و داشتن شکايت چه بايد بکنند، عنوان کرد: اگر مردم تخلفي مشاهده کردند ميتوانند به اتحاديه آجيل و خشکبار مراجعه کنند و يا به ۱۲۴ زنگ بزنند آنها هم به اتحاديه اطلاع ميدهند و ما بازرسانمان را ميفرستيم تا تخلف را بررسي کنند. شکايات مردم براي ما مهم است و اتحاديه و بازرسي اصناف در خدمت مردم در اين ايام است.احمدي در پايان از مردم خواست از فروشگاههاي مجاز خريد کنند. وي افزود:مردم حتماً اين نکته را مدنظر داشته باشند که از آجيل فروشي هايي که پروانه کسب از اتحاديه دارند خريد کنند تا اگر به مشکلات بهداشتي برخورد کردند اتحاديه هم بتواند برخورد کند زيرا کساني که مجوز رسمي ما را دارند از افزودنيهاي بهداشتي و مجاز مثل زعفران استفاده ميکنند تا آجيل و خشکبار را رنگ کنند يا نهايت براي مناسب سازي قيمت از زردچوبه استفاده ميکنند اما آجيل فروشي هاي خلق الساعه اي هستند که افزودنيهاي غيرمجاز و غيربهداشتي استفاده ميکنند. هرچند بازرسيهاي ما مداوم بررسي ميکنند اما خود مردم هم بايد حواسشان را جمع کنند تا ضرر نکنند.