در جریان معاملات روز شنبه بازار سرمایه برای سومین روز پیاپی ورود پول حقیقی رخ داد که این مساله می‌تواند امید در بورس را زنده نگه دارد.

به گزارش پایگاه خبری کار و نشان دبنا به نقل از خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در حالی سال ۱۴۰۱ را آغاز کرد که شاخص‌های عملکردی این بازار روند صعودی خود را ادامه داد و سهامداران خرد را همچنان امیدوار به روزهای آینده نگه داشت.

در پایان معاملات روز شنبه، ۶ فروردین سال جاری همه شاخص های عملکردی بازار روندی که در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ روند صعودی داشتند را ادامه دادند و همین مساله به نظر می‌رسد سهامداران را برای انجام معاملات در سال جاری ترغیب کرده است. به عبارت دیگر، شاخص‌های بازار سهام در اولین روز کاری سال ۱۴۰۱ رشد کردند و تابلوی بورس سبزپوش شد. همچنین برای سومین روز معاملاتی متوالی شاهد ورود سرمایه حقیقی به بازار سهام بودیم.

بازار سرمایه در حال حاضر درگیر مقاومت در نیمه کانال ۱٫۳ میلیون واحدی است و با رشد امروز، این مقاومت نیز شکسته شده و تبدیل به یک حمایت شده است.

بازدهی سه برابری شاخص کل در مقابل شاخص کل هم‌وزن نشان می‌دهد نمادهای شاخص ساز رشد بیشتری از نمادهای کوچک بازار داشته‌اند.

روز شنبه قیمت سهام تمام نمادهای گروه «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» افزایش یافت و پالایشی‌ها سبزترین سهم‌های بازار در اولین روز کاری سال ۱۴۰۱ بودند.

* رشد شاخص‌های عملکردی بورس

شاخص کل بورس در پایان معاملات روز شنبه با رشد ۲۳ هزار و ۵۲۶ واحدی به عدد یک میلیون و ۳۹۰ هزار و ۷۷۷ واحد رسید و بازدهی مثبت ۱٫۷۲ درصدی را به ثبت رسانده است.

شاخص کل هموزن نیز در جریان معاملات امروز دو هزار و ۲۷۵ واحد رشد کرد و به شاخص ۳۵۰ هزار و ۵۴۴ واحد رسید. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۰٫۶۵ درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس ۱۷۵ واحد بالا آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۵۵۳ واحد قرار گرفت.

* افزایش ارزش معاملات و ارزش معاملات خرد

ارزش کل معاملات بورس با کاهش ۵ درصدی نسبت به آخرین روز کاری سال ۱۴۰۰، به ۶ هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۵۸۹ میلیارد تومان بود که ۹ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد نیز با رشد ۲۹ درصدی نسبت به آخرین روز کاری در سال گذشته، به سه هزار و ۸۱۴ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات خرد نسبت به کل معاملات حدود ۵۹ درصد بوده است.

* ورود پول حقیقی به بازار سهام به سومین روز رسید

جریان ورود پول حقیقی به بازار سهام سومین روز خود را پشت سر گذاشت. خالص تغییر مالکیت حقوقی‌ به حقیقی امروز نیز مثبت شد و ۱۹۱ میلیارد تومان پول وارد بازار سرمایه شد. البته این میزان پول ورودی نسبت به آخرین روز کاری سال گذشته کاهش ۳۳ درصدی داشته است.

نمادهای شپنا (پالایش نفت اصفهان)، فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) و شتران (پالایش نفت تهران) بالاترین میزان ورود پول حقیقی را به ثبت رساندند و سهم های خساپا (سایپا)، خودرو (ایران خودرو) و خبهمن (گروه خودروسازی بهمن) نیز بیشترین خروج پول را تجربه کرده‌اند.

* رشد مازاد تقاضا در بازار سهام

در پایان معاملات ‌روز شنبه، ۴۱۰ نماد رشد قیمت را تجربه کردند، یعنی ۶۹ درصد بازار رشد قیمت داشتند. ۷۶ نماد در جریان معاملات امروز در صف خرید قرار گرفتند.

ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۴۳ درصد افت کرد و در رقم ۴۲۹ میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا)، وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا) و زکشت (شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت) بیشترین صف خرید را داشتند.

در پایان معاملات ‌روز شنبه، ۱۸۰ نماد کاهش قیمت داشتند، یعنی ۳۰ درصد بازار افت قیمت را ثبت کردند. ۱۱ نماد در جریان معاملات امروز در صف فروش قرار گرفتند.

ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و ۱۰ میلیارد تومان شد. بدین ترتیب معاملات روز شنبه با مازاد تقاضای ۴۱۹ میلیارد تومانی بسته شد.

بیشترین صف فروش نیز به سهم های ثاباد (شرکت توریستی و رفاهی آبادگران ایران)، کماسه (شرکت تامین ماسه ریخته گری) و خکمک (شرکت کمک فنر ایند امین) تعلق داشت.