دوتن از تن از اعضای هیات رییسه اتاق اصناف ایران دوساعت نشست با محمدصادق مفتح قائم مقام وزیر صمت داشتند . اما سوال این است این دیدار تشریفاتی بود یا انتخاباتی؟ بعدازظهر یکشنبه هفته جاری آقایان ممبنی رییس و بنانژاد عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران به مدت دوساعت با محمد صادق مفتح نشستند. از […]

دوتن از تن از اعضای هیات رییسه اتاق اصناف ایران دوساعت نشست با محمدصادق مفتح قائم مقام وزیر صمت داشتند . اما سوال این است این دیدار تشریفاتی بود یا انتخاباتی؟

بعدازظهر یکشنبه هفته جاری آقایان ممبنی رییس و بنانژاد عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران به مدت دوساعت با محمد صادق مفتح نشستند. از چزییات و محتوای این جلسه همانند سایر جلساتی که هیات رییسه اتاق ها واتحادیه های صنفی بابرخی مقامات دارند طبق معمول هیچ اطلاعات ونتیجه وگزارشی منتشر نشده است ونمی شود.

اصولا دراین نشست ها به دلیل اینکه خاصیت رسمی ندارد جز برای برخی افراد که عکس گرفتن را به عنوان گزارش عملکرد معرفی می کنند در بقیه موارد حتی عکس هم منتشر نمی شود. نتیجه ای هم از این جلسات بیرون نمی آید چون رسمی نیست وهرگونه تصمیم گیری هم خاصیت اجرایی ندارد. این قبیل نشست ها برای لابی گری جهت اهدافی است که دارند.

بعد از این نشست بود که صبح روز بعد در مشهد شایعه شد انتخابات اتحادیه بنا نژاد که مقرر بود در هفتم اردیبهشت ماه برگزار شود یا برگزار نمی شود ویا به طور حتم قرار است به حدنصاب نرسد. دلیل این شایعه را دیدار روز قبل بنانژاد با قائم مقام وزیر صمت ربط دادند واینکه این دیدار چه ربطی به این موضوع دارد سوال ماهم هست.

نکته دیگری که در پی این لابی ها منتشر می شود نقل قول های است که از قول قائم مقام وزیر صمت نقل مستقیم یا نقل به مضمون می شود. اینکه به نقل از قائم مقام وزیر صمت گفته شود: دلیل اجرا نشدن قانون نظام صنفی و دلیل تمام مشکلات اصناف برخی روسای اتحادیه ها وب رخی روسا و هیات رییسه  اتاق اصناف در کشور هستند. جای تعجب دارد.

به طور حتم قائم مقام وزیر صمت این موضوع را شنیده است و به گوشش رسیده است و اگر هم تا بحال نشنیده است الان که شنیده است. ایا این موضوع و این جملات صحت دارد؟ اگر تکذیب می شود اعلام کند که تکلیف مشخص شود.

اما نکته دوم آیا قائم مقام وزیر صمت می داند این قبیل نشست ها برای نشان دادن قدرت فردی است که طبق قانون نظام صنفی کاملا غیر قانونی بر صندلی بیت المال نشسته است و اگر آیا این صندلی نبود بازهم قائم مقام وزیر صمت حاضربود با این بزرگوراران که الان روی صندلی ریاست اتحادیه نشسته اند دیدار داشته باشد؟

هرگز پاسخ شما مثبت نخواهد بود زیرا مشت نمونه خرواراست شما بگویید کدام متصدی واحد صنفی در کشور می تواند برای دیدار و لابی با شما در دفترتان رو در روی شما بنشیند وخواسته اش رابیان کند؟

لازم به ذکر است که شاید از دید آقای مفتح اینها با اختیارت قانون اتاق تعاون نشسته اند. باید عرض کنیم که قانون نظام صنفی قانون خاص است و شما نمی توانید از قانون دیگر برای اصناف بخشنامه بزنید تا برخی روسای اتحادیه ها بمانند. همانگونه که در اتاق تعاون از قانون نظام صنفی و در نظام مهندسی هم از قانون اتاق تعاون استفاده نمی کنند.

این نمونه یک تبعیض آشکار و حمایت از فرد با افرادی است که طبق قانون نظام صنفی رییس اتحادیه نیستند ولی شما به دلیل نشستن با این افراد خواسته یا ناخواسته دارید از آنها حمایت غیر مستقیم انتخاباتی برای نشستن روی صندلی های ریاست اتحادیه دارید. آن وقت گفته می شود همگان می توانند در یک رقابت برابر در انتخابات اتحادیه ها شرکت کنند مگر چه کسی نگذاشته است که رقابت برابر باشد؟ نگاهی به نامه اخیر کمیسیون نظارت تهران به یک اتحادیه مهم بیندازید؟ نگاهی به اتفاقات انتخاباتی اتحادی های در تهران بیندازید که اراده کند ظرف چند دقیقه در فترتان جلوی شما می نشیند وهمین فرد چندین ماه است اعتبارنامه ندارد وحتی برای انتخابات اتحادیه اش فراخوان هم کسی جرات نکرده اقدام کند. به همین دلیل است می گوییم که دیدار با شما قدرت می آورد.

آیا شرایط رقابت برابر اینگونه است که افراد خاص را به حضور بپذیرید و این دیدارها بستر موفقیت برای ریاست اتحادیه برای چندین نفر فرد خاص باشد؟ چرا؟

آقای مفتح  شاید با بسیاری از دیدگاه های شما در حوزه اصناف موافق باشیم اما لطفا بگویید در نشست بعداز ظهر یکشنبه کدام موضوع گرانی و مشکلات صنفی گره گشایی وتصمیم گیری شد؟ کدام نظارت وبازرسی تقویت شد؟ درمورد رفع کدام مشکل اصناف تصمیم اجرایی وکاربردی گرفته شد؟

راستی اگر مدیران دولتی برای ارتقا جایگاه اصناف برنامه داشتند چرا در طول بیش از ۳۰  مدیریت در دولت نتوانستند گامی بردارند اما حالا به عنوان مشاور عالی به هیات رییسه اتاق اصناف ایران آمدندوحقوق ان چنانی می گیرند با برگزاری این نشست ها دنبال چی هستند؟ آیا موضوع خاص بازگشت به یک بخشنامه به نفع برخی روسای خاص را موافقت خواهید کرد چون مشاور عالی ان را می خواهد ؟

  • نویسنده : همت الله شکری اطاقسرا