رئيس اتحاديه فروشندگان آهن و فولاد تهران بيان کرد: با يک برنامه ‌پايدار و کارآمد، هدف ساخت سالانه يک ميليون واحد مسکوني قابل تحقق است و مي‌ تواند به اشتغال زايي و رونق صنايع مختلف بيانجامد.

به گزارش پایگاه خبری کار و نشان دبنا به نقل از اتاق اصناف تهران ، حميدرضا رستگار، رئيس اتحاديه فروشندگان آهن و فولاد تهران در خصوص تاثيرات صنعت ساخت وساز بر اشتغال و صنايع مختلف، افزود: يکي از عواملي که نشان دهنده توسعه اقتصادي و صنعتي است، ميزان ساخت و سازهايي است که در کشور انجام مي شود.

وي گفت: با رونق ساخت و ساز، کل صنايع مرتبط فعال مي شود که ميتواند بر اشتغال نيز اثرگذار باشد.

به گفته رستگار، مطابق آمارها به طور کلي در ساخت هر متر مربع ساختمان بيش از پنج نفر شاغل ميشوند.

وي يادآور شد: در عين حال، با توجه به ماهيت، اهميت و تاثيرگذاري مسکن بر اقتصاد کلان خانوارها، برخلاف ساير بازارها جذابيتهاي زيادي براي سرمايه گذاري دارد.

رستگار خاطرنشان کرد: يکي از امتيازهاي بازار مسکن، ريسک پايين آن است که نسبت به بازارهاي ديگر از جمله بورس دارد.

وي ادامهداد: طبق بررسي هاي انجام شده درباره ميزان اشتغال زايي صنعت ساختمان، بيش از ۳۰۰ صنعت به طور مستقيم و غيرمستقيم در اين حوزه اثرگذار هستند و اين حوزه سهمي بين ۱۰ تا ۱۵ درصد در اشتغال کشور دارد.

رئيس اتحاديه فروشندگان آهن و فولاد تهران تاکيد کرد: رونق اين صنعت مي تواند ساير صنايع را متاثر کند و تحقق اين مهم مستلزم برنامه ريزي کارآمد و پايدار دولت است.

وي گفت: در سال هاي گذشته سياست هايي که دولت ها براي بخش مسکن طراحي مي کردند، معمولا پايدار نبود و در درازمدت اجرايي نشد و نتوانستند آنها را به پايان برسانند يا بطور کلي کارآمد نبوده است.

رستگار با اشاره به دلايل و عوامل رکود بازار و صنعت ساخت و ساز، افزود: گراني هايي که به اين صنعت تحميل شده، اصلي ترين دليل بي رونقي اين بازار است.

وي دليل ديگر رکود صنعت ساختمان سازي را کاهش قدرت خريد مردم معرفي کرد و ادامه داد: گراني هايي سال هاي اخير موجب شده مصرف کننده واقعي مسکن توان خريد نداشته باشد و البته در کلان شهرهايي مانند تهران مي توان گراني زمين را نيز به اين فهرست اضافه کرد.

رستگار براي رفع موانع بويژه گراني زمين و بازگشت رونق ساخت و ساز و تنظيم بازار، خاطرنشان کرد: در شهرهايي مانند تهران پادگان هاي نظامي در برخي موارد به شهرداري يا وزارت راه و شهرسازي واگذار شده و در اختيار مسئولان شهري است؛ با توجه به مساحت اين پادگان ها، در صورتي که ساخت و ساز در آنها شروع شود و به مصرف کننده واقعي تعلق بگيرد، مي تواند بازار مسکن را متعادل کند.

به گفته وي، وعده دولت در ساخت يک ميليون مسکن در سال در شهرهاي مختلف و کلانشهرها با توجه به امکانات و توان توليدي کشور، قابليت اجرايي دارد؛ البته در صورتي که برنامه ريزي ها به صورت دقيق انجام شود.

رئيس اتحاديه فروشندگان آهن و فولاد تهران ادامه داد: در اين شرايط، صنايع مرتبط با ساخت و ساز از جمله فولاد و آهن، سيمان و کاشي، مصالح بهداشتي ساختمان و همه مواردي که براي ساخت و ساز نياز است دچار تحول و جهش در توليد خواهند شد و يک جريان بزرگ در کشور ايجاد مي شود.

وي، چشمانداز ۱۴۰۴ صنعت فولاد را توليد ۵۵ ميليون تن در سال اعلام کرد و گفت: با توجه به ظرفيت کارخانه هاي کشور، اين چشم انداز قابل تحقق است.

رستگار يادآوري کرد: همچنين، اکنون سالانه نزديک به ۱۲ تا ۱۳ ميليون تن آهن و فولاد مازاد توليد در کشور وجود دارد که مي تواند صادر شود.

وي تصريح کرد: با توجه به ظرفيت هاي بالقوه موجود در بخش هاي مختلف اصناف درخصوص تامين مواد اوليه و حتي تامين قطعات تاسيساتي و مکانيکي و نيروهاي متخصص، مي توان از آنها در رسيدن به اهداف مورد نظر، شکوفايي اين صنعت و ايجاد اشتغال زايي پايدار در کشور بخوبي بهره مند شد.