سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از تولید بیش از 5 میلیون تن کود ازته در کشور خبر داد و گفت: در یکسال به 2 میلیون تن کود ازته نیاز داریم بنابراین در این زمینه کمبودی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایلتنا به نقل از ایرنا، نورمحمد تربتی نژاد در جلسه عصر امروز – یکشنبه – کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: به منظور بررسی تامین و توزیع کود شیمیایی نشستی با حضور مسئولین وزارت جهاد کشاورزی، شرکت‌های پتروشیمی و سایر مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شد.
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به صورت کلی موسسه تحقیقات آب و خاک وظیفه‌ برآورد نیازهای کشور به کود شیمیایی را بر عهده دارد، تصریح کرد: در سال گذشته به ۳ میلیون تن کود شیمیایی نیاز داشتیم که ۲ میلیون تن اوره و مابقی آن فسفره و پتاسه است.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: معمولا بیش از نیاز کشور کود ازته تولید می‌شود، در سال به ۲ میلیون تن کود ازته داریم در حالی که کارخانه‌های پتروشیمی کشور بیش از ۵ میلیون تن تولید می‌کنند و بر این اساس کمبودی وجود ندارد و حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد سایر کودهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود.
وی یادآور شد: در توزیع کودهای شیمیایی شاهد صفوف طولانی هستیم و کشاورزان از این شیوه توزیع رضایت ندارند و به موقع به دست آنها نمی‌رسد این در حالی است که کود در بازار آزاد با قیمت بالاتری وجود دارد.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: شرکت‌های پتروشیمی نیز در این نشست مسائلی را در خصوص اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش افزوده خود مطرح کردند، ارتباط بین شرکت‌های پتروشیمی و وزارت جهادکشاورزی به گونه‌ای نیست تا به موقع کودهای مورد نیاز را توزیع کنند.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: مقرر شد جلسات بیشتری توسط نایب رئیس کمیسیون در زمینه بررسی مشکلات بخش تولید و توزیع کودهای شیمیایی برگزار شود.

انتهای پیام / ت۴۴