هدف از توسعه پایدار روستایی گسترش امکانات و بهبود شرایط زندگی نسل کنونی و نسل های آتی اقشار آسیب پذیر روستایی است . از سوی دیگر در چندسال گذشته در قالب طرح بوم گردی در نقاط مختلف کشور پایه های جذب مسافران در برخی روستاها گذاشته شد اما تبعات فرهنگی اجتماعی بومگردی جای تامل بسیار دارد.

مقام معظم رهبری نگاه بسیار مثبتی نسبت به اقتصاد تعاون در کشور دارند و به حق آن را گره گشای مشکلات اقتصادی کشور می دانند. معظم له می فرمایند:

به نظر من، یکی از راه حل‌ها و اساسی ترین و منطقی ترین و بنیادی ترین کارهایی که می‌تواند در این کشور برای استقرار عدالت انجام بگیرد، «تعاون» است. این یک بعد قضیه است و خوشبختانه بعد دیگر قضیه هم این است که همین تعاون می تواند کشور را – بخصوص امروز – از لحاظ اقتصادی هم نجات بدهد.

مقام معظم رهبری در ادامه تاکید می فرمایند: يكي از چيزهايي كه مي تواند جلوي اين بي عدالتي را به شكل منطقي و اصولي سد كند، همين كار تعاوني است. به همين خاطر است كه من به تعاون اعتقاد دارم؛ نه از باب اين است كه دنيا تعاون را پذيرفته، يا فرضاً فلان كشورها تعاون مي كنند؛ …از اين باب است كه من مي بينم در اين وضعي كه متأسفانه گرفتارش هستيم،تعاون در كشور ما مي تواند سرانگشت گره گشايي باشد.

در همین حال آیت الله رییسی رییس جمهورکشورمان هفته قبل در جلسه شورای عالی کار خواستار توسعه اشتغالزایی شدند . توسعه اشتغالزایی جزو برنامه های کار وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی است. یکی از بهترین وپایدارترین منابع درآمدی کشورهای مختلف بهره گیری از گردشگری و خدمت به مسافران است.

رویکرد معیشت پایدار یکی از رویکردهای تحلیلی جدید در زمینه توسعه روستایی است که در سال‌های اخیر به منظور توسعه روستایی و کاهش فقر مورد توجه قرار گرفته است.

گردشگری به عنوان یکی از راه های از بین بردن فقر روستایی ، در تحقیقات و پژوهش های مکتوب در مورد توسعه روستایی وارد شده و توجه روز افزونی را کسب کرده است. توسعه گردشگری پایدار به عنوان یکی از استراتژی های معیشتی روستایی مزایای بسیاری دارد. به تازگی در الگوی جدیدی به نام چارچوب معیشت پایدار برای صنعت گردشگری تلاش شده است و فرصتی را برای بررسی ابعاد جدید در پیوند با نقش و تاثیرات گردشگری به عنوان استراتژی معیشتی در توسعه روستایی فراهم می آورد.صنعت گردشگری به عنوان ابزاری جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی و محیطی و یکی از مهمترین مشاغل مدرن در مناطق روستایی تجسم یافته است که با تاثیر گذاری در سه بعد پایداری اقتصادی، اجتماعی و محیطی ضمن مشارکت جامعه محلی در توسعه اقتصاد ملی با پتانسیل حفظ و حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست باعث پایداری محیطی می شود. در بعد اقتصادی، گامی جهت کاهش فقر با توسعه مراکز اشتغال کوچک، افزایش و تغییر شکل منابع در معرض خطربه سمت منابع پر بازده و همراه با سودمندی و توزیع درآمد برمی دارد و در بعد اجتماعی نیز باعث کار آفرینی و جلوگیری از مهاجرت، ارتباطات بیشتر روستاییان باسایر جوامع و فرهنگ های متنوع و شناساندن هویت محلی و رفاه و نهایتا ایجاد توسعه پایدار روستایی می گردد.

طرح ” کلبه سفر سنتی ” با رویکرد تعاون محور و همکاری تعاونی های روستایی در روستاها بنا نهاده شده است. در این طرح نگاه کاملا منطقی واجرایی به فرهنگ وسنن روستا داشته وبا مطالعات گسترده ای که در خصوص اثرات سایر طرحهای گردشگری روستایی داشتم. بهترین راه حل را در مشارکت تعاونی ها وجوانان روستاهای کشور دیدم . طرحی که بی تردید تنها راه اشتغالزایی در کشور باکمک تعاونی هاست زیرا ثمرات مثبت همکاری تعاونی های روستایی بدون استثنا وبراساس سهمی که در تعاونی ها دارند به تک تک خانواها می رسد. این طرح هزینه وبار مالی هم رای دولت ندارد بلکه درآمدهایی جانبی غیر مستقیم ومستقیم برای دولت وبه طور مستقیم برای جوانان روستاها و خانواده هایشان دارد.

ان شاله با اجرای این طرح منویات مقام معظم رهبری هم ازجهات مختلف در روستاها برآورده خواهد شد زیرا به اعتقاد مقام معظم رهبری :” «تعاوني ها وسيع ترين شبكه ي اشتراك و دخالت حقيقي مردم در كارهاست».

  • نویسنده : حسن حسنپور قادیکلایی - کارشناس ارشد گردشگری وکنشگر اجتماعی
  • منبع خبر : خبرگزاری "دبنا"