به گزارش خبرگزاری رویترز، قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه (۱۹ دی‌ماه) پس از کاهش در جلسه معاملاتی پیشین در پی تنش‌های خاورمیانه افزایش یافت و  این عامل باعث خنثی شدن عواملی چون نگرانی‌ بازارهای جهانی از تقاضا و افزایش عرضه نفت اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) شد. قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال […]

به گزارش خبرگزاری رویترز، قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه (۱۹ دی‌ماه) پس از کاهش در جلسه معاملاتی پیشین در پی تنش‌های خاورمیانه افزایش یافت و  این عامل باعث خنثی شدن عواملی چون نگرانی‌ بازارهای جهانی از تقاضا و افزایش عرضه نفت اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) شد.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در ساعت ۱۰ و ۴۹ دقیقه به وقت گرینویچ با یک دلار و ۳۲ سنت یا ۱.۷۳ درصد افزایش به ۷۷ دلار و ۴۴ سنت به ازای هر بشکه رسید.

در همین حال، نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا با یک دلار و ۲۵ سنت یا ۱.۷۷ درصد افزایش، ۷۲ دلار و ۲ سنت برای هر بشکه داد و ستد شد.

به گفته تحلیلگران، تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و توقف‌های مداوم عرضه در لیبی سبب افزایش قیمت‌ها شد.

سورو سارکار، سرپرست گروه بخش انرژی در بانک دی‌بی‌اس گفت: در سمت عرضه، برخی عوامل افزایشی مانند توقف فعالیت بزرگ‌ترین میدان نفتی لیبی با تولید روزانه ۳۰۰ هزار بشکه بر افزایش قیمت‌ نفت در بازارهای جهانی تأثیر گذاشته است.

بعضی شرکت‌های بزرگ کشتیرانی هنوز از تردد در دریای سرخ اجتناب می‌کنند، در همین حال ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده است جنگ با حماس تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت و این خبر بازارها را نگران می‌کند که این درگیری به یک بحران منطقه‌ای و تهدیدی برای اختلال در عرضه نفت خاورمیانه بدل شود.

به دنبال کاهش شدید قیمت‌های فروش رسمی (OSP) توسط صادرکننده بزرگ عربستان سعودی، شاخص‌های نفت به‌ترتیب از ۳ و ۴ درصد زیان در روز دوشنبه بازگشتند.

تاماس وارگا، تحلیلگر مؤسسه پی‌وی‌ام (PVM) در این باره گفت: پرسش این است که آیا اقدام عربستان برای کاهش قیمت رسمی انواع نفت خام صادراتی به پایین‌ترین سطح ۲۷ ماهه، نشانه افزایش بالقوه عرضه نفت است یا خیر.