تلاش های گسترده رییس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی در راستای برآوردن خواست تعدادی از روسای اتحادیه های پنج کلانشهر علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر بستر سازی برای ورود جوانان برای مدیریت ها در گام دوم انقلاب جای سوال دارد و با توجه به چندین بار تماس تلفنی با دکتر شهباز حسنپور سوال و درد دل های جمعیت حداکثری اصناف را در این نوشته از ایشان می پرسیم.

به گزارش خبرنگار “دبنا” دکتر شهباز حسنپور از نمانیدگان استان کرمان است که چندین ساله رییس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی است.

شهباز حسنپور را به نیکی می شناسیم که در خط ولایت بوده وهست و در سخنرانی‌هایش مدام حمایت از مردم و مدیران جوان ، روند توسعه در اصناف وضرورت علم گرایی در اصناف برای حرکت در مسیر استفاده از تکنولوژی سخن می گفت، اما ناگهان چه اتفاقی افتاده است که رییس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی حالا به دنبال این است که نمایندگان مجلس انقلابی را راضی کند تا خواب دوستداران صندلی ریاست اصناف خراب نشود در حالی که به خوبی می داند میانگین سنی اعضای هیات مدیره اتحادیه های صنفی بسیار بالاست متسفانه بسیاری حتی با وجود کهولت جسمی با شرایط خاص وبه نردت در اتحادیه حاضر می شوند وعلی‌رغم اینکه چندین دهه است رییس اتحادیه هستند اما هنوز حتی یک برنامه اجرایی مستند نداشتند و اصناف را سنتی اداره می کنند وبا ورود تکنولوژی با آن به مبارزه برمی خیزند که یکی از نمونه هایش موضوع اسنپ است.

به وضوح قابل مشاهده است ، آنچه که در قالب تشکیکی قانون نظام صنفی گروهی خاص دنبالش هستند منافع خاص حداقل چند ده نفر رییس اتحادیه های صنفی و طرفدارانش است که جمعا ۲۰۰نفر نیستند درحالی که خانواده اصناف سه میلیون نفر است وبا اجرای قانون بدون هیچ تفسیر و تشکیکی با چرخش مدیران شاهد تحولی بزرگ در اقتصاد داخلی  خواهیم بود.

استمرار طلبان اصناف الان بیش از یکسال است با لابی های گسترده در بدنه دولت قبل و سازمانهای صمت فعلی بدون اعتبار نامه در راس قدرت هستند و به هیچ وجه حاضر نیستند صندلی ریاست را رها کنند.

البته شاید بگویند ستاد ملی کرونا اجازه برگزاری انتخابات را نداد . جناب آقای  حسنپور در جریان باشند۵/۵/۱۴۰۰ ستاد ملی کرونا دستور دادند همه انتخابات در کشور برگزار شود ولی الان سه ماه گذشته است ولی در تهران و اتحادیه های صنفی هیات رییسه اتاق اصناف ایران انتخاباتی برگزار نشد. در شهرستانها انتخابات اتحادیه های صنفی برگزار شد چرا؟ مگر مجلس شورای اسلامی فقط برای تهران است که بخواهد منویات و خواسته های تهرانی ها را برآورده نماید. اگر هم موضوع نامه معاون اول محترم قوه قضاییه است که در پاسخ به این نامه مجلس با رد استفساریه تکلیف را مشخص کرده است که نامه اداره کل قوانین مجلس شورای اسلامی به معاون اول محترم قوهقضاییه ووزارت صمت وسازمان بازرسی کل کشور گویا واقعیت برگزرای انتخابات است. والان رییس فراکسیون اصناف مجلسی شورای اسلامی اگر دنبال اجرای قانون برای همه است بدون اینکه تفسیر طالبان قدرت را بشنود همراه نمایندگان مجلس انقلابی باید دنبال سوال از وزیر صمت باشند که چرا قانون نظام صنفی و انتخابات اتحادیه های صنفی تهران و اتحادیه های صنفی اعضای هیات رییسه اتاق اصناف ایران برگزار نمی‌شود؟

جناب  آقای حسنپور بهتر می داند با جابجایی هیات مدیره های بیش از ۸۵۰۰اتحادیه در کشور بیش از ۴۵هزار نفر افراد جدید به هیات مدیره های اتحادیه های صنفی راه می یابند.

سوال دیگر از جناب آقای حسنپور رییس فراکسیون مجلس شورای اسلامی این است. روسای فعلی اتحادیه های صنفی اگر برنامه و هنری در رشد و توسعه داشتند بعد از گذشت حداقل ۲۰سال از مدیریتشان چرا هیچ اقدام خاصی نکردند  ودر همیشه روی یک پاشنه می چرخد؟ چرا وقتی بیش از ۲۰۰هیات مدیره با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری و اجرای دقیق قانون نظام صنفی در شهرستانها تغییر کردند دنبال استفساریه نرفتید اما به محض اینکه ستادملی کرونا دستور برگزاری انتخابات را داد و حذف دوستداران صندلی ریاست اصناف جدی شد نامه معاون اول محترم قوه قضاییه آمد و شما همراه چندین نماینده دیگر دنبال استفساریه و اصلاح قانون نظام صنفی به دلخواه و باب میل دوستداران صندلی ریاست اصناف رفتید علت چیست؟

البته واضح است که دوستداران صندلی ریاست اصناف یک برنامه را بسیارعالی بلدند و آن هم لابی کردن است و نتیجه اش را شاهدیم که عدم برگزاری انتخابات اتحادیه های صنفی است به محض اینکه دوستداران صندلی ریاست اصناف احساس خطر کردند.

اینکه تعداذی از نمایندگان خانه ملت بخواهند فقط به خاطر چند ده نفر دوستداران صندلی ریاست اصناف قانون نظام صنفی را بلا اثر کند در حالی که هیات رییسه و رییس مجلس شورای اسلامی در مهرماه در یک اقدام انقلابی انحصار را از صدور پروانه کسب و کار برداشتند باهم همخوانی ندارد هرچند که مجلس انقلابی به منویات مقام معظم رهبری و خواست و اراده مردم مبنی بر رفع انحصار طلبی رای خواهد و اینکه عده ای خاص با گرفتن رای مشورتی از بخش حقوقی مجلس  بخواهند با کمک رییس فراکسیون اصناف همین نظر مشورتی را در صحن علنی برده و تبدیل به قانون کنند وقتی در صدها اتحادیه این قانون اجرا شده است تبعیض آشکار است که به طور قطع مجلس انقلابی مخالف انحصارطلبی و تبعیض آشکاراست و شاید به شما خبر ندادند که از دی ماه سال گذشته تا کنون هیات مدیره صدها اتحادیه در غیراز تهران و اتحادیه های هیات رییسه اتاق اصناف ایران تغییر کردند واین اقدام شما ناخواسته حمایت از تبعیض است.

جناب آقای حسنپور

 آیا تمام مشکلات اصناف سه میلیونی ، منافع همین چند ده نفر رییس اتحادیه صنفی از خاوانده ۴۵ هزار نفری در کشور است که به هر طریق ممکن وبا هر روشی شده اعم از اینکه شرکت حقوقی تشکیل بدهند و یا از این اتحادیه به اتحادیه دیگر بروند و یا یک دوره بیرون بمانند و دوباره برگردند خلاصه به هر طریقی شده است باید بمانند چرا؟ مگر خون اینها از بقیه هیات مدیره های کشور رنگین تر است که با اجرای قانوین نظام صنفی در کشور جای خودرا بدون هیچ مشکلی به اعضای جدید هیات مدیره دادند چرا اینگونه اجرای قانون را معطل منافع این افراد شده است ؟

چرا طرحی برای حمایت عملی از صنوف تولیدی و ساماندهی صنوف توزیعی کشور نمی دهید که با ساماندهی عرضه کالا از تولید تا مصرف قیمت ها کنترل و یکسان شود. اینها مهمترین برنامه دولت مردمی و انقلابی آیت الله ریسی است. بیایید در این خصوص طرح و برنامه بیاورید که به نفع نظام اقتصادی و مردم است و منافع کل اصناف را هم تامین می کند.

جناب آقای حسنپور ریاست محترم فراکسیون مجلس شورای اسلامی

چندین بار مصاحبه ها و سخنرانی های گذشته شما را مرور کردم ولی این تغییر رویکرد برایم بسیار عجیب بود. کدام درست است گذشته را باور کنیم یا حمایت از این چند ده نفرکه فقط به فکر منافع مالی و رانت اطلاعاتی خودشان هستند و اگر مردم و اصناف برایشان مهم بودند بیش از یکسال این همه لابی نمی کردند تا مادام العمر با هر ترفندی  شده بر صندلی ریاست بمانند.

البته خاطرنشان می گردد می شود قانون نظام صنفی را به گونه ای اصلاح کرد که از توان فکری و دانش وتجربه تعدادی از همین روسای محترمی که الان در هیات مدیره حضور دارند ولی جایی در تصمیم سازی ها وتصمیم گیری ها ندارند به نحو بهتری بهره برد.

منتظریم که جناب دکتر حسنپور و نمایندگان حامی طرح های مرتبط با ادامه فعالیت دوستداران ریاست اتحادیه های صنفی نظراتشان را با “دبنا” درمیان بگذارند تا همه آنهایی که طی دوماه اخیر هرروز سوالاتشان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با خبرنگار “دبنا” در میان گذاشتند شفاف به اطلاع آنها برسانیم.

  • نویسنده : همت الله شکری اطاقسرا