تولید فرش دستباف نیازمند پشم و ابریشم مرغوب و ایده ال است علی رغم تولید بالای پشم درکشوراما واردات پشم مورد نیازخارجی دغدغه تولیدکننگان است .

علی کامیابی مسک رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی در گفت و گو با پایگاه خبری دبنا گفت : با بالا رفتن قیمت ارز تهیه مواد اولیه تولید فرش برای تولیدکنندگان سخت شده است. از انجایی که هم اکنون برای تولید فرش نیازمند پشم بلند هستیم باید با کشورهای دیگر همکاری لازم را انجام بدهیم تا فرش مورد پسند مخاطب تولید وبه بازار عرضه کنیم .
وی با تاکید براینکه گوسفند های داخلی با پشم کوتاه برای بافت فرش دستبافت با کیفیت کافی نیستند تصریح کرد : با اینکه گوسفند های داخلی پشم مورد نیاز کشور را تامین می کنند ولی به دلیل کوتاه بودن پشم گوسفند های داخلی مجبوریم پشم مخصوص و بلند را از اروگوئه وارد کنیم تا پس از ترکیب با پشم داخلی به استحکام مورد نظر خود برسانیم .

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی افزود :با ورود پشم از اروگوئه و استرلیا همچنین واردات ابریشم اعلا از چین تغییر قیمت ارز رابطه مستقیم بر هزینه های تولیدی فرش دارد و در دوران کرونایی با کاهش فروش و عدم تغییر میزان تولید، تولید کنندگان متحمل ضرر بسیار شدند.

علی کامیابی مسک خاطر نشان ساخت : با شیوع پاندومی کرونا بسیاری از بافندگان خانه نشین شدند ودر عوض خانه های شخصی تبدیل به کارگاه های بافندگی شد که تبعات مثبت و منفی خاص خودش را دارد. این در حالیست که بالاتر رفتن دستمزد کارگران و کم شدن تعداد بافندگان فرش دست باف روند تولید فرش را کند کرده است .

  • نویسنده : دنیا رنگ وبوی