محمدصادق مفتح در پست سازمانی که در سامانه وزارت صنعت معدن وتجارت برایش نوشته است محمدصادق مفتح قائم مقام وزیر در امور بازرگانی قید شده است. آیا این پست برخلاف مصوبه هیات وزیران دولت آیت الله رییسی است؟

دولت آیت الله رییسی طی بخشنامه ای اعلام کرد که استفاده از عنوان قائم مقام وزیر قانونی نیست.

اعلام مجاز نبودن استفاده از عنوان “قائم مقام” و عناوین مشابه و استثنائات آن

 

(بخشنامه شماره ۶۷۱۲۳/۲۱۴۱ مورخ ۲۹/۶/۱۴۰۰ دبیر هیئت دولت)

اعضای محترم هیئت دولت

با سلام، پیرو مباحث جلسه ۱۰/۶/۱۴۰۰ هیئت وزیران در خصوص پست “قائم‌مقام” در دستگاه‌های اجرایی به پیوست تصویر نامه شماره ۳۱۷۹۵ مورخ ۲۳/۶/۱۴۰۰ سازمان اداری و استخدامی کشور مبنی بر مجاز نبودن استفاده از عنوان “قائم مقام” و عناوین مشابه جز در موارد مندرج در قانون یا اساسنامه دستگاه مربوط، حسب پی‌نوشت معاون اول محترم رییس جمهور جهت اقدام مقتضی ارسال می‌شود.

حسین سیمایی صراف- دبیر هیئت دولت

از سوی دیگر نیزدر بهمن ماه سال ۹۶ سازمان امور استخدامی نسبت به عنوان قائم مقام وزیر واکنش نشان داد وطی نامه ای اعلام کرد:

سازمان اداری و استخدامی کشور با تمام وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی در خصوص حذف پست سازمانی قائم‌مقام به صورت جداگانه نامه‌نگاری داشته است. این نامه‌ها برای وزارتخانه‌ها به امضای معاون محترم رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و برای سازمان‌های دولتی با امضای معاون محترم نوسازی اداری این سازمان ارسال شده است.

 برخی از دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی -مانند وزارت امور خارجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران- در قانون با اساسنامه قانونی آنها پست سازمانی قائم‌مقام پیش‌بینی شده است که این بخشنامه شامل حال آنها نمی‌شود.

بنابراین تمامی دستگاه‌هایی که این موضوعات به آنها ابلاغ شده، بعد از ابلاغ فاقد پست سازمانی «قائم‌مقام» می‌باشند و با اصلاح عناوین این پست‌ها استفاده از این عناوین و پست‌های سازمانی وجاهت قانونی نخواهد داشت.

نکته مهم اینکه دکتر مفتح قائم مقام وزیر صمت به طور کامل موضوعات حوزه اصناف را مدیریت می کند. روز دوشنبه نیز رییس جلسه هیات عالی نظارت بر سازمانهای صنفی بودند وتمام بخشنامه های حوزه مرکز اصناف بدون استثنا یک نسخه رونوشت برای وی اراسال می گردد.

قائم مقام وزیر صمت برادر نماینده مجلس شورای اسلامی بوده ودر حوزه بازرگانی تجارب ارزنده ای دارد.حکم قائم مقام وزیر دکتر مفتح را رزم حسینی وزیر دولت روحانی صادر کرده است وهنوز به قوت خود باقیست.

در برخی از وزارتخانه های دولت سیزدهم مدیران یکی از بخش ها “قائم مقام وزیر و معاون یا مدیر…. را برعهده دارد.

  • نویسنده : همت الله شکری اطاقسرا