حسن حسنپور قادیکلایی – کارشناس ارشد گردشگری واقعیت این است که ایران با بهره مندی از نعمت های خداوند بخشنده ومهربان از بسترهای بیشماری در برنامه ریزی برای گردشگری داخلی بهره می برد. یکی از مواهب الهی جلگه ها وجنگل های بکر در مناطق شمالی ومرکزی کشور است. در استان مازندران در شمال کشور به […]

حسن حسنپور قادیکلایی – کارشناس ارشد گردشگری

واقعیت این است که ایران با بهره مندی از نعمت های خداوند بخشنده ومهربان از بسترهای بیشماری در برنامه ریزی برای گردشگری داخلی بهره می برد. یکی از مواهب الهی جلگه ها وجنگل های بکر در مناطق شمالی ومرکزی کشور است.

در استان مازندران در شمال کشور به دلیل داشتن آب و هوای خوب و بارانی و نزدیکی به دریای خزر، جلگه ها،جنگل‌ها و پارک‌های زیادی دارد که هر کدام زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارند و همین باعث شده تا به یکی از مقاصد گردشگری مهم تبدیل شوند. گردشگران زیادی از راه‌های دور و نزدیک به ساحل دریا، چشمه‌ها، غارها و آبشارهای شمال می‌روند تا در کنار طبیعت خاطراتی ماندگار به جا بگذارند.

جنگل؛ مکانی است که می توانید صدای وزش نسیم را در آن بشنوید. جنگل یکی از بی هیاهو ترین و دنج ترین نقاط دنیاست. با رفتن به جنگل، می توانید صدای پرندگان را بشنوید، نوازش برگ ها حس کنید و خود را از هیاهوی شهر دور کنید. گاهی هم اگر شانس با شما یار باشد نم نم باران را روی پوست خود حس کنید.

مهمترین نقطه قوت روستاهای کوهستانی، محیطی آرام و فضایی بکر با اقلیممطلوب و نقطه ضعف این روستاها، کمبود امکانات و خدمات مرتبط با بخش گردشگری می باشد.

 ازطرف دیگر در روستاهای جلگه ای، مهمترین نقطه قوت نزدیکی به دریا و موقعیت ساحلی روستاها ونقطه ضعف این روستاها عدم تمایل گردشگران جهت بازدید از این روستاها می باشد.

تاکنون برنامه مدونی برای شناسایی وشناساندن گردشگری جلگه ای –جنگلی در حداقل در استان مازندران نداشتیم.

گردشگری جلگه ای- جنگلی پدیده ای با استفاده از داشته های جلگه و جنگل ومردم ساکن این مناطق است که در استان مازندران به وفودر یافت می شود.

اگر نتوانیم گردشگری جلگه ای –جنگلی را در کشور استان مازندران سامندهی کرده ونظارت کنیم دیری نخواهد گذشت که به امروز غبطه خواهیم خورد.

در طرح گردشگری جلگه ای- جنگلی که بر اساس تجربیات دو دهه اخیر طراحی شده است اثرات اقتصادی اجتماعی و روانی آن به حدی است که به شدت از هزنه های سربار دولت جلوگیری می کند.

این طرح منجر به ایجاد شغل های بومی، حفظ ونگهداری جلگه و جنگل ها، افزایش گردشگری داخلی و مهمتر از همه حفظ محیط زیست رابه دنبال دارد.

زمین های جلگه ای- جنگلی در خصوص کاربری تعریف نشده وبلاتکلیف است. با اجرای این طرح می توان برای زمین های جلگه ای- جنگلی کاربری گردشگری از سوی دولت واستانداری تعریف شود تا منجر به سامنادهیکاربری زمین های این طرح گردد.

کارشناسان حوزه گردشگری به خوبی متوجه عمق اثرات مثبت طرح گردشگری جلگه ای – جنگلی هستند زیرا با توزیع گردشگری وسفرهای داخلی در مناطق بکر جلگه ای وجنگلی استان مازندران بار سفر وتبعات ناشی از آن در مناطی خاص کمتر خواهد شد ودر عوض مردم با دیدن مناطق جنگلی وسکونت در این مناطق موجبات رشد اقتصادی مناطق جلگه ای وجنگلی وحفظ محیط زیست را فراهم می کنند.

برای اجرای این طرح همکاری استانداری، سازمان جنلگبانی و منابع طببیعی ووزارت گردشگری به طور کامل مورد نیازاست تا جذب سرمایه گذارانی که به شدت نسبت به اجرای طرح گردشگری جلگه ای – جنگلی علاقمند هستند آسا ن تر شود.

به همین دلیل ضرورت دارد تا بیشتر در حوزه گردشگری جلگه ای- جنگلی در استان مازندران به آن پرداخته شود.ان شاالله.