هرچند زمان بندی انتخابات اتحادیه های صنفی تهران بالاخره پس از کش وقوس ها فراوان اعلام شد اما حاشیه های جدید حکایت از ان دارد که افرادی تلاش زیادی را شروع کردند تا مشارکت در انتخابات در دوره های اول ودوم وسوم به حدنصاب نرسد تا وقتی که خاص گرایان بخواهند اما آیا اعضا هویت […]

هرچند زمان بندی انتخابات اتحادیه های صنفی تهران بالاخره پس از کش وقوس ها فراوان اعلام شد اما حاشیه های جدید حکایت از ان دارد که افرادی تلاش زیادی را شروع کردند تا مشارکت در انتخابات در دوره های اول ودوم وسوم به حدنصاب نرسد تا وقتی که خاص گرایان بخواهند اما آیا اعضا هویت ومنافع خودشان و رفع مشکلات را به قدرتمندی و پول دار شدن خاص گرایان خاص ترجیح میدهند؟

به گزارش خبرنگار “دبنا”در طول ماه جاری تماس های متعددی را داشتیم که اعضای صنف های مخلتف اعلام کردند با انها تماس گرفته شدو گفته اند که تا ما نگفتیم در انتخابات شرکت نکنید تا انتخابات به حد نصاب نرسد وحاج آقا مجدد رییس بشود.

این دستور مشترک قانونگریزانی است که اجرای قانون را فقط برای دیگران می خواهند. اعضا را پله ترقی خودشان کردند وبعد دهها سال علی رغم منفعت های مادی ومعنوی فراوان حاضر نیستند تن به قانون بدهند و به هر طریقی می خواهند قانونگریزی را رواج بدهند.

برای اعضای اتحادیه های صنفی که نمی خواهند پای صندوق های رای بیایند مثالی را می زنم. در شبکه اجتماعی اینستاگرام یک نفر مثلا هنرمند  را اگر مردم برای عضویت در پیج شخصی آن فرد درخواست ندهند ویا او را اد نکنند هرگز تعداد مخاطبان پیجش میلیونی نمی شود . زمانی که من تو وما مخاطب پیج اینستاگرامی نباشیم واو مخاطب نداشته باشد چه کسی به سراغش می رود تا آگهی تبلیغاتی بدهد واو سود میلیاردی ببرد. سوال اینجاست آیا آن فردی که در اینستاگرام با حضور من وتو وما شناخته شده است وپول میلیاردی گرفته است حتی یک ریال به من وتو وما می دهد؟

افرادی که با یک تماس یا درخواست حامی یک یا چند نفر برای رای دادن پای صندوق های رای نمی روید آیا می دانید با اینکارتان نه تنها مشکل مالیاتی ویمه وشهردای شما مثل ده یا ۲۰سال قبل حل نمی شود بلکه شما دارید پله ترقی فرد یا افرادی می شوید که کمترین مشکل رابرای بیمه ومالیات وشهرداری خواهند داشت؟ آیا میدانید شما با نرفتن پای صندوق رای می خو.اهید فردی باشد که دیگر مشکلات شما برای همیشه ثابت بماند؟ آیا می دانید اینم قبیل حماتی کردن ها معنیش این است که اعضای اتحادیه حق اعتراض به مشکلات خودشان  می خواهند ازخودشان بگیرند وهویت اجتماعی واقتصادی صنف واتحادیه را از بینببرندبه خاطر فرد یا افرادی که به قانون نظام صنفی توجه ندارند وبا فرار از قانون می خواهند دهها سال رییس بمانند ومشکلات شما هم باقی بماند.

یکی از اقدامات جدی روسای اتحادیه های صنفی تهران که زمان بندی انتخابات آنها اعلام شد این است که به سراغ دوستانشان رفتند تا برای حضور در انتخابات مردم واعضا را منصرف کرده ونگذارند انتخابات دردور اول دوم وسم هب حدنصاب  برسد. اطلاعات دریافتی در ترهان این موضوع را تایید کرده وافرادی با خبرنگار دبنا تماس گرفته واعلام کردند اعضای هیات مدیره که مشمول رایهیات عمومی دوان عدالت اداری شدند و حالا در لیست انتخابات عضویت در هیات مدیره اتحادیه های صنفی نیستند تمام تلاش خودشان را به کار گرفتند تا نگذارند در انتخابات بهمن واسفندماه اعضا پای صندوق های رای نیایند و آنها چند صباحی بیشتر بمانند.

ازبین بردن مسولیت پذیری اجتماعی دقیقا یکی از اقدامات خطرناکی است که از تبعات عدم اجرای قانون نظام صنفی ورای هیات عمومی دیوان عدالت اداری را به دنبال داشته است و قانون گریزان در اصناف  دقیقا هم نمی خواهند انتخابات برگزار شود تبیشتر بمانند وکاری کنند تا انتخابات اتاق اصناف در تهران وشهرستنهابه ماههای مرداد وشهریور ماه برود تا فرصت نابودی اتحادیه وحضورشان در اتحادیه دیگر ورسیدن به پست هیات رییسه اتاق اصناف را داشته باشند.

اما اطلاعات دریافتی حاکیست که قانون گریزان در اصناف به دنبال این هستند تا به هر طریقی شده است به طور غیر مستقیم مانع مشارکت اعضا در رای دادن شوند تا بتوانند زاطریق ادغام ونابودی این اتحادیه به صندلی خودشان برسند.

اما چاره چیست؟

اعضای اتحادیه های صنفی کشور که با تماس افراد خاص نمی خواهند پای صندوق رای بروند باید تعصب وغیرت درخصوص حمایت از اتحادیه  و اجرای قانون نظام صنفی را از چند اتحادیه صنفی تبریزومشهد الگو برداری کنند. درتبریز اعضای حداقل دواتحادیه مستنداش موجود است که در حمایت از اتحادیه وهویت صنفی اشان طی طوماری خطاب به استاندار ورییس سازمان صمت استان اعلام کردند برایشان اتحادیه مهم است می خواهند هویتشان را حفظ کنند وهرکسی که وفق قانون تایید صلاحیت شود را قاطعانه پای صندوق رای آمده وبه آنها رای میدهند.

در نمونه دیگری با ورود دادستانی مشهد به موضوع اجرای رای دیوان طبق تبصره ۴ماده ۲۲ قانون نظام صنفی از آنجایی که روسای اتحادیه های صنفی مشمول رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری جز محرومیت های اجتماعی می باشد به همین دلیل کلیه روسا واعضای هیات مدیره در مشهد که مشمول رای دیوان عدالت اداری هستند واعتبارنامه هایشان به پایان رسیده است مقرر است در جلسه کمیسیون نظارت بر سازمان های صنفی مشهد در هفته آینده صندلی ها را تحویل بدهند. این مهم با پیگیری های اعضای اتحادیه وحمایت برخی نمایندگان مشهد به اجرا درآمد.

این دومورد نمونه های عالی برای بیان این نکته است وقتی اعضای اتحادیه ای برای هویت وشخصیت واعتبار صنفی خودشان ارزش واعتبار قایل شوند اصلا مهم نیست چه کسی به آنها دستورداده یا می خواهد که در انتخابات شرکت نکند بلکه به خاطر آینده فرزندان واعتبار پیری خودشان باید بیاید وگرنه نیامدن ها تا الان در هیچ انتخاباتی مانع از روند برگزاری انتخابات نشده است.

با انحلال اتحادیه ها قانون گریزان در اصناف برنده هستند واعضایی که نیامدند رای بدهند در حقیقت به قانون گریزی کمک کردند واگردر مورد خودشان قانون گریزی اتفا ق افتاد وکسی در برابر خودشان پارتی بازی کرد وفردا روز به هیچ وجه حق ندارند در خصوص افزایش مالیاتی ومشکلات دیگراصلا حق اعتراض ندارند چون خودشان هیزم آتش قانون گریزی دراصناف را شعله ورتر می کنند.

اگر متصدیان واحدهای صنفی می خواهند مشکلات کاهش یابد ودرطول بیش از ۲۰سال اخیر می بینند مشکلاتشان بیشتر شده است راهی جز ایجاد تغییردر اعضای هیات مدیره ندارند وحالا که قانون نظام صنفی این فرصت را برایشان فراهم کرده است بایستی نهایت بهره را ببرند.

  • نویسنده : همت الله شکری اطاقسرا