حضرت آیت‌الله خامنه‌ای،  رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی، کارآفرینان و فعالان اقتصادی را افسران، و کارگران را رزمندگان با اخلاص و با صفای دفاع مقدس در مقابل جنگ اقتصادی با امریکا خواندند با تأکید بر اینکه اطلاع مردم از موفقیت‌های فعالان اقتصادی از زبان خود این افراد،  برای […]

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای،  رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی، کارآفرینان و فعالان اقتصادی را افسران، و کارگران را رزمندگان با اخلاص و با صفای دفاع مقدس در مقابل جنگ اقتصادی با امریکا خواندند با تأکید بر اینکه اطلاع مردم از موفقیت‌های فعالان اقتصادی از زبان خود این افراد،  برای مقابله با جنگ روانی دشمن مفید است، گفتند: البته اگر در این ۱۰ سال مسئولان با تولیدکنندگان همراهی بیشتری می کردند، آسیب‌ها کمتر، و موفقیت‌ها بیشتر می‌شد.

مقام معظم رهبری فرمودند: همانگونه که سال گذشته اعلام شد اقتصاد کشور برای عبور از مشکلات و آسیب ندیدن در مقابل تکانه‌های داخلی و خارجی، نیازمند جهش تولید است زیرا جهش تولید با بهبود شاخص‌های اقتصادی همچون اشتغال پایدار، رونق صادرات، درآمد ارزی و کاهش نرخ تورم را به دنبال دارد و استقلال اقتصادی را که ضامن عزت و امنیت ملی و افزایش اعتماد به‌نفس ملی است، به دنبال می‌آورد.

مقام معظم رهبری البته آمارهای کلان اقتصادیِ دهه ۹۰ را حقاً و انصافاً ناخرسند کننده خواندند و با اشاره به آثار اینگونه مسائل در زندگی مردم گفتند: آمار و میزان «رشد تولید ناخالص داخلی، تشکیل سرمایه در کشور، تورم، رشد نقدینگی، مسکن، تأمین ماشین آلات و مسائل مشابه»، اصلاً خرسند کننده نیست و ضربه به معیشت مردم که مدام از آن ابراز نگرانی می‌کنیم ریشه در همین مسائل و واقعیات دارد.

رهبر انقلاب تأکید کردند: عامل اصلی این مشکلات، صِرف تحریم نیست بلکه تصمیم‌گیری‌های غلط یا کم‌کاری‌ها، باعث بخش مهمی از مشکلات بوده است.

در فرمایشات رهبر معظم انقلاب رهاکارهای اجرایی برای برون رفت از مشکلات وجود دارد اما با این شرایطی که در حال حاضر شاهدیم نمی شود. چرا؟

خانواده سه میلیون نفری اصناف و خانوده هایشان رهرو ولایت فقیه و مقام معظم رهبری هستند . خیل زیاد هیات مدیره وروسای اتحادیه هایی که دردرهه ۹۰ریاست اتحادیه واتاق اصناف و سیستم اقتصاد داخلی کشور را دردست داشتید مخاطب این یادداشت  شما ومسوولان دولت سیزدهم ونمایندگان مجلس شورای اسلامی هستید.

روسای اتحادیه ها واتاق اصناف ۴۰۰شهر کشور در دهه ۹۰ رییس وعضو هیات میدره ، رییس اتاق وعضو هیات رییسه اتاق اصناف شهر وهیات رییسه اتاق اصناف ایران وشورای عالی اصناف کشور بودید. شما حدود۴۵هزار نفر بخشی از همان مدیرانی هستید که مقام معظم رهبری از عملکردشان در اقتصاد کشور خرسند نیستید چون شما هم مدیر اقتصادی کشور بودید . شما هم موجب ناراحتی وناخرسندی مقام معظم رهبری شدید. وحالا می خواهید به هرترفندی که شده در دهه جاری هم رییس بمانید.

مگر نه این است که ادعای پیروی از ولایت دارید حالا که عملکردتان موجب ناخرسندی مقام عظمای ولایت فقیه است با استعفای دسته جمعی کنار بروید وراه را برای مدیران جوان انقلابی باز کنید. شما که در مدیریت اصناف در دهه ۹۰نشان دادید بازار خودش می داند چگونه در جنگ اقتصادی کنار نظام ومردم باشد.

 نوع عملکرد شما در عضویت اصناف در ۶۰نهاد تصمیم ساز مشخص است. اینکه ازمدیران بازنشسته بدنه دولت در دهه ۹۰ در اتاق اصناف استفاده می کنید که نوع عملکردشان موجب ناخرسندی مقام معظم رهبری است نشان دهنده این است که خودتان برنامه وهدف برای توسعه اصناف ندارید ونیازمند برنامه بازنشسته ها دولت هستید که اگر آنها مدیر بودند وبرنامه داشتند که ناخرسندی مقام معظم رهبری را فراهم نمی کردند.

دولت انقلابی در کنار مجلس انقلابی اگر می خواهد در اقتصاد داخلی موفق شود باید تمام منافذ اجرای ترفندهای روسای کار بلد اصناف در لابی گری راببندد وبهترین روش هم اعمال کدملی ملی برای کاندیدا های عضویت در هیات مدیره اتحادیه های صنفی در کشور است تا تمام هیات مدیره وروسای اتحادیه های دهه ۹۰ کنار بروند وراه برای ورود جوانان انقلابی وتازه نفس با برنامه وهدف وانگیزه در هیات مدیره ها باز شود. وگرنه همیشه تا ابد وضع اقتصاد داخلی همین خواهد که بود وهست.

آنچه که مهم وتاثیر گذار بر کل اصناف ایران است وباید مورد توجه قرار گیرد تفکرات مدیریتی در اتاق اصناف تهران است. مقام معظم رهبری در همین دیدار بر جهش تولید وحمایت از تولید تاکید کردند. از اقتصاد دردهه ۹۰ ابراز ناخرسندی فرمودند. این نگاه رهبر معظم انقلاب را با نوع نگاه وتفکرمدیریتی در اتاق اصناف تهران مقایسه کنید. در هیات رییسه اتاق اصناف تهران هیچگاه تفکر یکسان مدیریتی وجود نداشت. حالا که رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری در بیش از یکسال قبل ابلاغ شد وسه عضو هیات رییسه اتاق اصناف تهران همراه با قدیمی ترین وپولدارترین ولابی گرتین روسای اتحادیه های تهران باید بروند شاهد تخلفات آشکار هستیم که این جسارت را هم دولت به افرادی که برشمردیم داد زیرا اگر رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری و ماده ۲۲ قانون نظام صنفی وتبصره هایش را اجرا می کرد برخی از روسای اتحادیه ها خودشان را فراتر از قانون نمی دانستند.

اگر از روز ۳۰آذرماه ۱۳۹۹ رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری وفق قانون نظام صنفی وتبصره ۴ همین قانون اجرا می شد الان عده ای برای اقتصاد کشور به شرط ماندن بر صندلی ریاست اتحادیه واتاق اصناف تصمیم نمی گرفتند. در حالی که روسای اتحادیه در ادارت وسازمان ها ومجلس شورای اسلامی ودر اتاق های جلسات طی نشست با مسوولان اجرایی  در حال لابی برای ماندن هستند بازار راه خودش را می رود هرچند مردم گلایه مند هستند اما این نکات نشان می دهد بود ونبود روسای اتحادیه های صنفی واتاق اصناف در دهه ۹۰ هیچ فرقی ندارد.

اما در خصوص نامه ادغام با امضای رییس اتاق اصناف تهران آن طور که کسب اطلاع کسب کردیم علی رغم میل باطنی رییس اتاق اصناف تهران نامه ای برای ادغام ۱۷اتحادیه در قالب برگزاری اجلاس مکتوب اتاق اصناف تهران به اتحادیه های صنفی ارسال می شود واگر هم کسی نظر اعلام نکند به منزله تایید است. در هفته جاری هیات رییسه اتاق اصناف تهران در تعامل بایکدیگر مقرر داشتند که سه اتحادیه که هیات مدیره هایشان توافق دارند وتعداد اعضایشان زیر ۳۰۰نفر است و ازسوی دیگر تداخل صنفی وهمگن بودن فعالیت هایشان وفق هیات عالی نظارت براصناف است با طرح در هیات رییسه وتصویب همه اعضا طی نامه ای به کمیسیون نظارت برای ادغام پیشنهاد شوند وتصمیم ادغام یا عدم ادغام با کمیسیون باشد.

راستی آیا نمایندگان مجلس شورای اسلامی  هم می توانند بروند در خانه هایشان بنشینند وبرای تصویب یک طرح لایحه یا هرچیزی که در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح است با نوشتن نامه نظر موافق ومخالف را پست کنند؟ آیا در هیچ کشوری چنین اجلاسی برگزار شد؟ اینجاست که فراتر از قانون دیدن خودش را نشان می دهد.

نکته دیگر اینکه  نه تنها جلسه هیات رییسه اتاق اصناف تهران واجلاس اتاق اصناف برگزار نشد بلکه از انجایی که در اتاق اصناف تهران امضای نا مه ها به صورت اتوماسیون است بعد از ارسال نامه به سازمان صمت اعضای دیگر هیات رییسه اتاق اصناف تهران متوجه می شوند که نام چندین اتحادیه دیگراز جمله اتحادیه نایب رییس اول اتاق اصناف تهران هم در این نامه لحاظ شده است. وقتی موضوع را از رییس اتاق اصناف تهران پیگیری می کنند متوجه می شوند ایشان علی رغم میل باطنی اش مجبور به موافقت برای امضا شد.

در هر صورت چندین تخلف آشکار صورت گرفته است که نیاز به ورود کمیسیون نظارت استان تهران در خصوص این نامه است. اول اینکه در کدام بند وتبصره از قانون نظام صنفی وآیین نامه های اجرای آن اجلاس کتبی لحاظ شده است؟ هر حقوقدانی در کشور هر فعال صنفی در سراسرایران اگراین موضوع رادیده است لطفا برای اطلاع رسانی به ماهم اعلام کند؟

دوم اینکه در حالی که مقام معظم رهبری از نوع عملکرد مدیران دهه ۹۰ ناخرسند هستند شما هم در کل طول دهه ۹۰مدیر ارشد در سیستم اقتصاد داخلی کشوربودید عملکردتان هم معلوم است آیا کدام مشکل متصدیان واحدهای صنفی مرتفع شد؟ جز اینکه صندلی ریاست چنان برای شما لذتبخش شده است که به هیچ وجه حاضر به ترکش نیستید. پس چراباید به خاطر شما کل قانون اصناف تغییر کند یا اجراییش به تاخیر بیفتد؟ چرا دولت انقلابی همراه مجلس انقلابی برای ورود نیروهای  جوان با انگیزه وکاربلد همراه نیروهای با تجربه در اتحادیه ها با اجرای کدملی برای کاندیدشدن اعضا راه ورود نیروهای انقلابی وجوان وباتجربه های جدید راباز نمی کنند؟

نکته سوم اینکه چراباید بعد از اینکه در بحث ورود با شرکت حقوقی به ریاست اتاق واتحادیه شکست خوردند(البته خبرهای درپیش است) به ادغام روی بیاروند. اگر دلتان می سوزد ادغام بعد از انتخابات اتاق اصناف ایران برگزارکنید چرا الان را انتخاب کردید؟

  برای خرسند شدن مقام معظم رهبری نیاز به تفکرات جدید وبرنامه محور حول جهش تولید داریم با تفکرات دلالیسم وواسطه گری نمی توانیم اقتصاد داخلی را در دهه جاری به پیش ببریم پس دلت انقلابی ومجلس انقلابی همراه قوه قضاییه هرچه زودتر بستر توسعه اقتصاد داخلی را با عمل به تبصره های ماده ۲۲قانون نظام صنفی در کل کشور واعمال کدملی ملی برای عضویت کاندیداها در هیات مدیره اتحادیه های صنفی شروع کند تا راه ورود جوانان انقلابی به اصناف بازشود.

  • نویسنده : همت الله شکری اطاقسرا