نانوایان در پی گرانی مواد اولیه وحتی آرد درآمدشان ضرر رسان شده است واگر دولت بخواهد آرد را مثل سال ۱۴۰۰ بالاترببرد و نرخ نان  را براساس تورم بالا نبرد نوش داروی بعد مرگ سهراب است و نانوایان ورشکسته خواهند شد. اصغر پابرجا در گفت وگو با خبرنگار” دبنا ” در پاسخ به مطلب منتشر […]

نانوایان در پی گرانی مواد اولیه وحتی آرد درآمدشان ضرر رسان شده است واگر دولت بخواهد آرد را مثل سال ۱۴۰۰ بالاترببرد و نرخ نان  را براساس تورم بالا نبرد نوش داروی بعد مرگ سهراب است و نانوایان ورشکسته خواهند شد.

اصغر پابرجا در گفت وگو با خبرنگار” دبنا ” در پاسخ به مطلب منتشر شده در خصوص برخورد زشت کارگر یک نانوا با مردم واصرار به فروش نان گران کنجدی گفت: قبل از هرچیز از مردم تهران و حتی کشور بخاطر ناملایمت های که از کاگران حاضر درنانوایی ها می بییند عذر خواهی می کنم.

وی گفت: مردم عزیر ایران بدانند که کارگران نانوایی به دلیل اینکه نرخ دستمزد انها فراتر از قانون کاراست به صورت فصلی وگردشی درنانوایی ها کار می کنند. کارفرما ومالک نانوایی نمی تواند به انها چیزی بگوید زیرا کاررا رها می کنند ومی روند ونانوایی باید تعطیل شود. اما این مشکلات توجیه بدرفتاری کارگر با مردم نیست. انتظار داریم برای کنترل این موارد به ما کمک کنند وبه اتحادیه گزارش کنند.

رییس اتحادیه نانوایی سنگکی تهران با اشاره به برخی مشکلات نانوایان گفت: متاسفانه مواد اولیه حتی  آرد هم گران شد هم سهمیه آرد کاهش یافت. البته اصلا کمبودی وجود ندارد وبه سهولت وبا کیفیت مناسب در دسترس است.

وی افزود: گرانی را همه مردم دارند لمس می کنند نانوایان علاوه برگرانی عمومی با گرانی آب وبرق وگاز ومواد اولیه نانوایی مواجه هستند. شاید مردم تصور کنند به نانوایان یارانه بیشتروخاص می دهند اما بدانند واقعیت اصلا اینگونه نیست ویارانه ها جوابگوی حتی پول برق وابروگاز هم نیست.

پابرجا گفت : تورم ماهانه واعلامی ۳۵درصدی در سال ۱۴۰۰باعث گردید ه است نانوایان قادر به دخل وخرج نبوده وبیشتر نانوایان افزایش قیمت نان بدهند.

وی با اشاره به مهاجر بودن و دستمزد بالای کارگران وشاطرهای نانوایی گفت: کارگران خواسته هایشان را به کارفرما دیکته می کنند. شاطری که در سال قبل برای یک کیسه ۴۰هزارتومان می گرفت الان تقاضای ۷۵ هزارتومان دارد وگرنه نمی آید. عدم اجابت خواسته کارگران وشاطرها تعطیلی واحد صنفی را در پی دارد.

وی در پایان تصریح کرد: نقطه سربه سر خرج هر واحد صنفی نانوایی در گذشته ۱۰ کیسه بود که متاسفانه بیشتر نانوایان زیر خط  نقطه سربه سر قراردارند ونرخ های اعلامی کفاف مخارج را نمی دهد.

  • نویسنده : همت الله شکری اطاقسرا