دکتر محمدصادق مفتح مدیری که سالهاست دروزارت صمت در حوزه بازررگانی تجربه کسب کرده است به نظر میرسد تصمیم گیر در حوزه اصناف است و اوست، که باید تصمیم بگیرد اصناف قانونمند شوند یا لابی نقش موثرتری در استمرار دور زدن قانون نظام صنفی ورای هیات عمومی دیوان عدالت اداری دارد. مشکلات اصناف بسیار زیاد و حالا تبدیل به سوهان روح مردم و متصدیان واحدهای صنفی شده است وقائم مقام وزیر باید پاسخگوباشد اما تاکنون که چنین چیزی ندیدیم؟

دکتر محمدصادق مفتح مدیری که سالهاست دروزارت صمت در حوزه بازررگانی تجربه کسب کرده است به نظر میرسد تصمیم گیر در حوزه اصناف است و اوست، که باید تصمیم بگیرد اصناف قانونمند شوند یا لابی نقش موثرتری در استمرار دور زدن قانون نظام صنفی ورای هیات عمومی دیوان عدالت اداری دارد. مشکلات اصناف بسیار زیاد و حالا تبدیل به سوهان روح مردم و متصدیان واحدهای صنفی شده است وقائم مقام وزیر باید پاسخگوباشد اما تاکنون که چنین چیزی ندیدیم؟

یکی از اصلی ترین مشکلات اصناف سامانه ای است که اتحادیه های صنفی در سراسر کشور بابت صدور پراونه کسب با آن سروکار دارند. یکی به دکتر مفتح بگوید این سامانه به دلخواه کار می کند و  اینکه در اتحادیه های صنفی پروانه کسبی صادر نمی شود ربطی به کارمندان اتحادیه ندارد سامانه از وزارت صمت خراب است. چرا به این موضوع به طور ویژه رسیدگی نمی کنید تا صدور پروانه کسب تسهیل شود؟

چطور وقتی یک پروانه کسب صادر می شود کدملی فرد دارای پروانه کسب را سازمان صمت استان وشهر و وزارت صمت به عنوان آمار اشتغالزایی اعلام می کنند ولی وقتی نوبت به رفع مشکلات می رسد فراموش می کنید کجا زحمات به بار نشسته است؟

آقای مفتح بزرگوار

مردم و اصناف از شما اقای مفتح  خاطرات خوبی دارند . انتظار می رود در اجرای قانون هم به گونه ای عمل کنید که حمایت از تولید کنندگان جایگزین حمایت از واسطه ها ودلالانی شود که برای خرج از پول های باد آورده اشان هیچ محدودیتی قایل نیستند.

از وقتی رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری صادر وابلاغ شد در اصناف بیماری برخی از روسای طالبان قدرت بیرون زد. این بیماری خطرناک بیش از یکسال است که با جلسات افرادی که خودشان را نماینده اصناف کشور می نامند واز جنس واسطه وتوزیعی هستند، با وزارت صمت به هرچی خواستند رسیدند. چرا؟ چرا شما با بخشنامه مرتبط با اتاق تعاون در اصناف موافقت کردید؟(البته شما مقطعی هم دبیرکل اتاق اتعاون ایران بودید) مگر اصناف قانون خاص ندارد؟ مگر قانون نظام صنفی نداریم؟ چرا شما با نامه ای که رییس اتاق اصناف ایران به عنوان نظر مشورتی از مجلس شورای اسلامی آورد، موافقت کردید؟ چرا برای اجرای رای دیوان انواع واقسام بخشنامه های متناقض و مبهم  را ابلاغ کردید که هریک از ادارات صمت به دلخواه خودشان وبا تفسیر خودشان نسبت به اجرای هر قانونی در اصناف مختار شوند؟

آقای قائم مقام وزیر صمت دراموز بازرگانی

چرایکبار حاضر نشدید پاسخ دهید به چه دلیل به خاطر درگیری لفظی بایک رییس اتحادیه در اتاق کارتان اینگونه در اجرای قانون نظام صنفی خللی ایجاد شده است؟ واگر هم من خبرنگار این شایعه که نه بلکه واقعیت را به اشتباه به بخشنامه ها ربط دادم لطفا شما درستش را بفرمایید تا روشن شود واقعیت ان جلسه چی بود که بعد از ان دیگر قانون نظام صنفی تعطیل شد ه است؟

چرا قانون نظام صنفی ورای هیات عمومی دیوان عدالت ادرای را معطل یک نفر کردید؟ چرا باید بیش از دو میلیون ۵۰۰هزارواحد صنفی در کشور تاوان جابه جایی و رفتن یک چند نفر رییس اتحادیه توزیعی را بدهد؟ البته از قدرت لابی عوامل بیرونی آنها هم آگاهی کامل داریم که چه می کند وچقدر خوبیم ما.

چرابرخی روسای اتحادیه ها از برگزاری انتخابات در اتحادیه هایشان معاف هستند والان بیش از دوسال است با ترفندهای مختلف و اجرای دقیق نقشه ازقبل طراحی شده یعنی نامه نگاری و وقت خریدن هنوز نرفتند وچنان به  صندلی ریاست چسبیدند که نگران حالشان هستیم.چرا؟

چرا باید از مردم در اتاق اصناف ایران پول بگیرند بدون اینکه هیچ خدمتی در خصوص کارت الکترونیکی پروانه کسب ارائه شود؟

چطور موقع رای دادن احراز هویت ازطریق کارت ملی وکدملی ملاک عمل است وهرکسی کارت ملی نداشته باشد واحراز هویت نشود نمی تواند رای بدهد ولی موقع احراز هویت فردصنفی جهت مشمول شدن ماده ۲۲قانون نظام صنفی می شود با بخشنامه ای که شما زدید هرکسی می تواند در هراتحادیه ای رییس شود؟ نگویید نمی دانیم که باورمان نمی شود زیرا همین سه هفته قبل این موضوع در تهران هم اتفاق افتاد وانتخاباتی که می توانست به حدنصاب برسد بدین شکل از نصاب انداختند.

آقای دکتر مفتح

چراشما ؟شما که باید در اجرای قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی و تاییدشده از سوی شورای نگهبان مصمم تر باشید چرا اینگونه قانون رابه محاق بردید؟ وقتی شایعات را می شنویم وکنار انچه که در بیش از یکسال گذشته می گذاریم درحیرت می مانیم. لطفا شفاف سازی کنید آن هم از نوع کاملا بیطرانه وقاطع  واز جنس دولت مردمی آیت الله رییسی.

همه اینها که گفته شد نشانگر این است که ازشما انتظار ویزه ای داریم. این انتظار را خودتان و عملکردتان در گذشته ایجاد کرد ه است. مگراینکه بیایید بگویید من آن محمد صادق مفتح گذشته نیستم وتغییر روش دادم. لطفا تکلیف را روشن کنید که با کدام محمد صادق مفتح صحبت می کنیم. کسی که تجربه اش در بخش بازرگانی و همراهی با مردم واصناف گره گشای مشکلات بود و به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی در گذشته حامی اجرای دقیق قانون برای اجرای عدالت بود یا محمد صادق مفتحی که هنوز نشناختیم؟

اگر تکلیف  مارا روشن سازید به طور قطع سخن های زیادی باشما در خصوص بخشنامه ها ولابی ها داریم.

 

گفتنی است که محمد صادق مفتح که از زمان رزم حسینی به عنوان قائم مقام وزیر در امور بازرگانی منصوب شد علی رغم مصوبه هیات دولت آیت الله رییسی در شهریور ماه و ابلاغ سازمان امور استخدامی وادرای مبنی بر حذف عنوان قائم مقام وزیر در تمام وزارت خانه هنوز این سمت را دارد . ازسوی دیگر با تغییرچارت سازمانی در وزارت صمت عنوانی به نام امور بازرگانی داخلی یا خارجی اصلا وجود ندارد. کاش در این خصوص با توجه به چارت سازمانی توضیحاتی بفرمایید.

به هیچ وجه از اینکه پاسخ هم ندهید از پرسشگری ومطالبه گری دست برنمی درایم ولی دانستن حق مردمی است که شما به عنوان قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی ناظر بر اجرای قانون نظام صنفی هستید.

  • نویسنده : همت الله شکری اطاقسرا