باتوجه به اینکه شایعه مهندسی انتخابات از سوی برخی روسای اتحادیه های صنفی  مشتاق قدرت صندلی ریاست اتحادیه در کشور پیچیده است وافکار عمومی مرتبط با این موضوع نگاه منفی به هیات مدیره اتحادیه های صنفی پیدا کرده است پیشنهاد تعویق هرگونه ادغام اتحادیه والحاق رسته های صنفی به بعد از انتخابات اتاق اصناف ایران […]

باتوجه به اینکه شایعه مهندسی انتخابات از سوی برخی روسای اتحادیه های صنفی  مشتاق قدرت صندلی ریاست اتحادیه در کشور پیچیده است وافکار عمومی مرتبط با این موضوع نگاه منفی به هیات مدیره اتحادیه های صنفی پیدا کرده است پیشنهاد تعویق هرگونه ادغام اتحادیه والحاق رسته های صنفی به بعد از انتخابات اتاق اصناف ایران را می دهیم. شما که نیت خیر دراید پس به این پیشنهاد تن بدهید تا خودتان را سفید کنیدچه اشکالی دارند؟

بر اساس این گزارش پیرو دعوتنامه شماره ۴۲۰۹۳/۶۰ مورخ ۱۳/۲/۱۳۹۵ ، یکصد و یازدهمین جلسه هیأت عالی نظارت بر سازمان های صنفی کشور در روز یکشنبه مورخ ۱۹/۲/۱۳۹۵ با حضور اعضا در محل وزارت صنعت ، معدن و تجارت تشکیل و پس از بحث و بررسی تصمیمات ذیل اتخاذ گردید : ۱-به منظور ساماندهی اتحادیه های صنفی با فعالیت های مشابه و همگن ، افزایش بهره وری ، تقویت بنیه مالی و کارآمدی بیشتر آن ها ، مقرر گردید کمیسیون های نظارت به استناد بند (الف) ماده (۴۹) قانون نظام صنفی ، چنانچه اتحادیه های صنفی از مشخصات و ویژگی های زیر برخوردار باشند : الف)داشتن فعالیت های صنفی مشابه و همگن ب) نداشتن بنیه مالی کافی برای ایفای وظایف قانونی ج) نداشتن حداقل نصاب مقرر برای تشکیل اتحادیه ( حتی در صورت داشتن مصوبه هیأت یا کمیسیون هیأت عالی نظارت در سنوات قبل ) حداکثر ظرف مدت سه ماه به ادغام و چابک سازی آنان و پیش بینی تمهیدات لازم در امر نظارت اتحادیه های جدید بر اعضا، اقدام و نتیجه را به دبیرخانه هیأت عالی نظارت گزارش نمایند.در صورت بروز هرگونه ابهـام در تصمیم گیری توسـط کمیسیون های نظارت ، دبیرخانه هیأت عالی نظارت ( با همکاری اتاق اصناف ایران ) مرجع تشخیص و اظهار نظر خواهد بود.نظارت بر حسن اجرای این مصوبه توسط کمیسیون های نظارت ، بر عهده دبیرخانه هیأت عالی نظارت می باشد.

با ابلاغ این مصوبه  در آن سال دستاویزی برای افرادی شد که می خواستند در انتخابات هیات رییسه اتاق اصناف شهرستان ها شرکت کنند به همین دلیل به سراغ روسای اتحادیه های رفتند که احتمال ادغام انها وجود داشتند وبا جوسازی برعلیه رییس سابق  اتاق اصناف ایران و تهران مدعی شدند که این مصوبه به درخواست علی فاضلی صادر شد. البته این موضوع یکی از دلایل حذف رییس سابق اتاق اصناف ایران بود ودلایل دیگر هم وجود داشت.

افرادی که از این مصوبه استفاده کردند به طور کامل در سال ۹۷ توانستند به خواسته مرادشان برسند و رای اتحادیه های احتمال ادغام را به نفع خودشان جمع کردند . فریاد روسای اتحادیه های که مشمول ادغام احتمالی بودند در جریان شوهای انتخاباتی داوطلبان عضوبت در هیات رییسه اتاق اصناف تهران وحتی شهرستانها شنیدنی بود.

انتخابات برگزار شد وانهابا کنار گذاشتن علی فاضلی خوشحال وسرمست ازاین پیروزی کارناول رقص وشادمانی در اتاق اصناف تهران به راه اتنداختند وگوسفند قرابنی کردند که ادغام نشدند وتوانستند رییس اتاق اصناف را کنار بزنند.

ورق زمانی برگشت که رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری اعلام شد واینجا بود همان هایی که مخالف ادغام بودند چاره کار را این بار دراجرای مصوبه هیات عالی  نظارت دیدند که ادغام اتحادیه های را داشته باشند . زورشان هم به این اتحادیه های می رسید که اتفاقا دوستشان در دوران انتخابت قبلی بودند.

بازی در این مرحله دیگر عوض شد موضوع مرگ وزندگی بود موضوع صندلی ریاست اتحادیه بود روسای اتحادیه های قوی تر به سراغ روسای اتحادیه هایی رفتند که سال ۹۶و ۹۷ دریک سنگر بودند اما حالا باید قربانی هدف همان روسای می شدند که بزرگشان کردند. ادغام که وسیله دوستی بود حالا موجب تقابل شد وهرکسی در کمیسیون نظارت وهیات رییسه اتاق اصناف لابی قوی تر داشت در خصوص ادغام تصمیم می گیرد.

پیشنهاد به آقای دکتر مفتح قائم مقام وزیر

از جزییات اتفاقات ادغام والحاق رسته ها هم مطلع هستیم به همین منظور، با توجه به اینکه طرح ادغام در عمل ابزاری برای دور زدن قانون نظام صنفی و رای هیات عمومی شده است به هیات عالی نظارت وشخص دکتر مفتح قائم مقام وزیر صمت پیشنهاد می دهیم طی بخشنامه ای به تمام سازمان های صمت وکمیسیون های نظارت وحتی اتاق های اصناف ابلاغ کنند با توجه به اینکه احتمال شایبه مهندسی انتخابات اتاق اصناف واتحادیه های صنفی می رود وهمچنین اجرای دقیق تر مصوبات هیات عالی نظارت براصناف هرگونه ادغام والحاق رسته  به اتحادیه دیگر تا بعد از برگزاری انتخابات اتاق اصناف یران به تعویق بیفتد تا انتخابات در بستر رقابت سالم برگزار شود.

آقای مفتح

روسای اتاق اصناف وروسای اتحادی ههای مدعی حمایت از اصناف هستند ونیتشان را خیر می دانند خوب اجازه بدهند این کار خیر در زمانی اجرا شود که وسیله ودستاویز جمع اوری آرا وتحت فشار قراردادن فرد صنفی نشود وتالی فاسدی را ایجاد نکند.

 

  • نویسنده : همت الله شکری اطاقسرا