کمیسیون نظارت تهران مصوبات اولین جلسه سال 1401 را برای تطبیق قوانین وارسال به دبیرخانه هیات عالی نظارت اماده کرده است یکی از مصوبات جنجالی این مصوبه ادغام والحاق رسته های اتحادیه صوت و تصویری به چند اتحادیه دیگر است.

ماجرا از زمانی جالب شد که هیات اجرایی انتخابات سازمان صمت تهران و اعضای اتحادیه صوت وتصویر تهران  آماده برگزاری مرحله دوم انتخابات بودند که ناگهان دونفر از داوطلبان به هر علتی به سازمان صمت رفتند و انصراف دادند. سازمان صمت هم با پذیرش انصراف با توجه به اینکه در اخرین جلسه کمیسیون نظارت تهران الحاق رسته موبایل فروشان از اتحادیه صوت وتصویری به اتحادیه مخابرات را نپذیرفت حالا با استناد به این انصراف فرصت طرح مجدد موضع مدنظر را فراهم کرد.

در اولین جلسه کمیسیون نظارت تهران مصوب شد که رسته موبایل فروشان به اتحادیه مخابرات الحاق شود وسایررسته های نیز به سایر اتحادیه های همگن واگذار شود.بااین مصوبه در عمل اتحادیه صوت وتصویر منحل خواهدشد.

اما علت این انحلال چی بود؟

رییس اتحادیه صوت وتصویر تهران که مشمول رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری وماده ۲۲ قانون نظام صنفی است . از سال ۹۹ تا الان انتخابات این اتحادیه به تعویق افتاده است برای ریاست اتحادیه مخابرات داوطلب شد. از آنجایی که خودش فعال رسته موبایل است برای رای اوردن درهیات مدیره اتحادیه مخابرات نیاز به همراهی رسته موبایل فروشان عضو اتحادیه صوت وتصویر دارد. به همین علت الحاق رسته موبایل فروشان را کلید زد اما نتوانسته بود اعضای کمیسیون نظارت را در سال ۱۴۰۰ مجاب به تصویب کند.

به محض اینکه دونفر از داوطلبان عضویت در هیات مدیره انصراف دادند دوباره الحاق را مطرح کرد و در اولین جلسه کمیسیون نظارت مقررشد سایر رسته به سایر اتحادیه هاواگذار گردد و رسته موبایل فروشان به اتحادیه مخابرات الحاق گردد . به این ترتیب برای اینکه یک نفر در اتحادیه دیگر به ادامه ریاستش بپردازد ازیک سو اعضای یک رسته را به همراه او راهی اتحادیه دیگر کردند تا اعضای این رسته همه جا که او می خواهد باشند. از سوی دیگر رسته های دیگر اتحادیه تصمیم گرفته شد به سایر اتحادیه الحاق شده و با این تصمیم اتحادیه صوت وتصویر تهران منحل خواهد شد.

گفتنی است که بند ۱۰ مصوبه کمیسیون نظارت تهران که آماده ارسال به دبیرخانه هیات عالی نظارت وزارت صمت است به همین موضوع اختصاسص داده شده است.

از نکات جالب توجه اینکه با درج خبر سلاخی اتحادیه صوت تصویری تهران در این پایگاه خبری روز بعد به اعضای اتحادیه صوت تصویری تهران چنین القا کردند خبر سلاخی غلط است و هیچگونه انحلال والحاقی در کارنیست اما متن مصوبه کمیسیون نظارت براصناف تهران نشان داد که خبر منتشر شده صحت دارد.

همچنین شکایت های از سوی اعضای اتحادیه در خصوص  ضرورت لغو هر گونه جداسازی والحاق رسته های  اتحادیه صوت صتویری تهرن به هر کدام از اتحادیه های دیگر در وزار ت صمت ونهاد ریاست جمهوری به ثبت رسیده است واعضا اعلام کردند در صورت انحلال اتحادیه به نفع فقط یک نفر واکنش نشان خواهند داد.

گزارش های جسته گریخته وغیر موثق نیز از تنش در اتحادیه صوت تصویر به خبرنگار دبنا رسیده است که هنوز صحت این اخبار را منابع رسمی تایید نکردند. به هرترتیب باید منتظر عکس العمل دبیرخانه هیات عالی نظارت وزارت صمت بود و دید آیا این مصوبه را تایید می کند که قانونی است ؟

این در حالی است که هفته قبل از برگزاری اولین جلسه کمیسیون نظارت تهران، دبیرخانه هیات عالی نظار ت براصناف طی بخشنامه ای اعلام کرد کمیسیون های نظارت از بررسی ادغام والحاق رسته به اتحادیه دیگر تا بعداز برگزاری انتخابات اتاق اصناف در سراسر کشور خودداری کنند.

  • نویسنده : همت الله شکری اطاقسرا