بعد از تعیین زمان برگزرای انتخابات وعلی رغم بخشنامه های صادره دبیرخانه هیات عالی نظار ت بر اصناف وزارت صمت انتخابات اتحادیه های صنفی اصفهان دیگر استانها یکی پس از دیگری ملغی می شود. با این وجود آیا انتخابات هیات رییسه اتاق اصناف شهر استانهای کشور در سال جاری برگزار می شود؟چگونه وتحت چه شرایطی؟

در استان اصفهان کمیسیون نظارت مصوبه ای را به تصویب رساند و دبیرخانه هیات عالی نظارت هم ان را تایید کرد که بر اساس این مصوبات انتخابات اتحادیه های صنفی به فرخوان مجدد رفتند اما برمبنایی کدام نامه ستادملی کرونا این پیشنهادات تصویب واجرایی وتایید شد؟

تاریخ تایید مصوبه: ۱۴۰۱/۰۱/۲۹

کد جلسه: ۱۴۱۹۰۵

متن جلسه: کد مصوبه: ۲۰۱۱۵۵

متن مصوبه: ۲-گزارش روند برگزاری انتخابات اتحادیه ها در سال گذشته و تقویم برگزاری انتخابات در سال جاری و روند پیگیری برگزاری انتخابات اتحادیه های مشمول فراخوان مجدد برای حضار قرائت گردید.

شایان ذکر است در راستای اجرای مطلوب بند۷ مصوبات یکصد و بیست و سومین جلسه هیأت عالی نظارت بر سازمانهای صنًفی کشور مورخ ۲۹/۹/۱۴۰۰ و همچنین نامه شماره ۲۹۶۵۰/۶۰ مورخ ۲۳/۱/۱۴۰۱ دبیرخانه هیأت عالی نظارت ، فراخوان مجدد صرفا جهت اتحادیه های صنفی که تاریخ فراخوان ثبت نام آنها بیش از یکسال سپری شده و عدم برگزاری انتخابات آنها به دلیل بیماری فراگیر کرونا و در اجرای بخشنامه های ۲۰۳۰۴۲/۶۰ مورخ ۲۱/۸/۹۹، ۲۲۹۸۴۰/۶۰ مورخ ۲۶/۹/۹۹ و ۲۲۲۴۵/۶۰مورخ ۱۰/۱/۱۴۰۰ دبیرخانه یادشده و دستور ستاد استانی مدیریت بیماری کرونای استان) مستند به نامه ۶۴۶۸۹/۲۶/۲۰ مورخ ۹/۷/۹۹ معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی اداره کل پدافند غیر عامل استان منضم به “بند۸″صورتجلسه مورخ ۱/۷/۹۹ ستاد مذکور ،نامه شماره ۷۶۹۵۲/۶/۲۰ مورخ ۲۱/۸/۹۹ معاونت توسعه مدیریت منابع استانداری منضم به نامه شماره ۱۱۸۶/۲/۱۲/پ مورخ ۳۰/۷/۹۹ رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ( و همچنین نامه شماره ۸۰۰۶۲/۶۰ مورخ ۱۹/۳/۱۴۰۰ دبیرخانه یادشده مبنی بر تعویق برگزاری انتخابات اتحادیه ها تا پایان شهریور ماه و نامه معاون اول محترم قوه قضائیه به شماره ۱۷۵/۳۸۴/۲/۱۴۰۰ مورخ ۴/۷/۱۴۰۰ در خصوص مهلت سه ماهه )   از ابتدای مهرماه۱۴۰۰( متوقف گردیده بود ، انجام خواهد شد .

مصوبه مرتبط دیگر

 

 

استان/شهرستان: اصفهان / اصفهان تاریخ تایید مصوبه: ۱۴۰۰/۱۲/۲۴

کد جلسه: ۴۱۵۰۶ متن جلسه: کد مصوبه: ۱۹۸۹۳۵

متن مصوبه: ۵-نامه شماره ۳۰۰۳۵۱/۶۰ مورخ ۱۶/۱۲/۱۴۰۰ قائم مقام محترم وزیر در امور بازرگانی منضم به مصوبات یکصد و بیست وسومین جلسه هیأت عالی نظارت مطرح و براساس بند ۷ مصوبات جلسه مذکور با رعایت بخشنامه های شماره ۲۰۳۰۴۲/۶۰ مورخ ۲۱/۸/۹۹، شماره۲۲۹۸۴۰/۶۰ مورخ ۲۶/۹/۹۹ و شماره ۲۲۲۴۵/۶۰ مورخ ۱۰/۱/۱۴۰۰مقررشد هیأت اجرایی برگزاری انتخابات اتحادیه های صنفی پس از بازگشایی سامانه ساران نسبت به فراخوان مجدد اتحادیه هایی که بیش از یکسال از فراخوان آنها گذشته اقدام عاجل

به عمل آورد. ضمنا ً اتحادیه هایی که مشمول بند مذکور نبوده و کمتر از یکسال از فراخوان آنها گذشته ، پس از تشکیل کمیته تطبیق ، انتخابات آنها با اولویت و در اسرع وقت انجام گیرد.

 

در خصوص این مصوبه باید گفت در تاریخ ۵-۵ ۱۴۰۰ ستاد ملی کرونا طی نامه ای رسما اعلام کرد که برگزاری انتخابات اتحادیه های صنفی در کشور بلامانع است و بعد از ان به جز در اهواز و همان نامه معاون اول و قوه قضاییه دیگر هیچ بخشنامه ای برای ممنوعیت انتخابات اتحادیه ها به خاطر کرونا وجود ندارد.اما آیا در تمام ماههای سال برگزاری انتخابات ممنوع بود ؟

مهمتر از هم اینکه در اصفهان در بهمن و اسفندماه چندین انتخابات برگزار شد که بخشی از ان به حد نصاب رسید و هیات مدیره جدید سرکار آمد برخی هم حد نصاب نرسید. حالا چطور شد کمیسیون نظارت استان اصفهان چنین مصوبه ای را گذارند؟

نکته مهم دیگر چرا هیات عالی نظارت بر اصناف وزارت صمت این مصوبه را تایید کرد/ چرا در استان و شهرهایی که در بهمن و اسفندماه انتخابات برگزار شد به بهانه نامه های سالهای قبل کرونا از برگزاری انتخابات اتحادیه های صنفی جلوگیری شد؟

جهت اطلاع گفته می شود که بخشنامه مورخه ۲۳ -۱-۱۴۰۱ به قدری شفاف بود که پس از حضور آقایان ممبینی و بنا نژاد در دفتر محمد صادق مفتح ساعاتی بعد ملغی و اصلاحیه همین بخشنامه روز بعد به سازمان های صمت ارسال شد و بلافاصله هم کمیسیون های نظارت اصفهان و اهواز و مشهد و دیگر شهرها انتخابات را ملغی کردند تا ماهها ی بعد هم انتخابات برگزار نشود.

نقش کارشناسان حقوقی دبیرخانه هیات عالی نظارت بر اصناف وزارت صمت در زمینه های نوشتن بخشنامه ها و بررسی مغایرت یا عدم مغایرت با قانون نظام صنفی و مصوبات هیات عالی نظارت بسیار حیاتی است.

به واقع نطرات  و قلم کارشناسان حقوقی دبیرخانه هیات عالی نظارت ملاک و معیار اجرای قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی در اصناف کشور است. به همین دلیل است که وقتی بخشنامه ای در استانی به نفع فرد یا افرادی خاص اجرا می شود افرادی به زعم خودشان کارشناسان حقوقی دبیرخانه هیات عالی نظارت را قضاوت می کنند.

اما سوال اینجاست آیا وفق قانون هیات عالی نظارت بر اصناف می تواند در خصوص رد مصوبات غیر قانونی کمیسیون های نظارت دخالت کند؟ جایگاه حقوقی این اقدام در کجای قانون نظام صنفی دیده شده است؟ چرا دبیرخانه هیات عالی نظارت بر اصناف نمی تواند به جزء  جزء مصوبات کمیسیون های نظارت دخالت اجرایی داشته باشد؟

اگر در توافق بین روسای اتحادیه ها برای ماندن بر صندلی ریاست اتحادیه ادغامی برخلاف اراده اعضای اتحادیه صورت بگیرد نقش هیات عالی نظارت چیست؟ حق الناس مردم را چه  ارگانی و مجری قانون نظام صنفی باید پاسخگوباشد؟

  • نویسنده : همت الله شکری اطاقسرا