برخی روسای اتحادیه ها صنفی که هیچ نقشی در سیاست واقتصاد واجتماع ندارند از چراغ" لایتری "پلیس جهت قدرت نمایی وعبور از خطوط ویژه وپلاک امنیتی استفاده می کنند. چرا نماینده مجلس شورای اسلامی نمی تواند ازخطوط ویژه عبور کند اما رییس یک اتحادیه می تواند؟ چگونه وبراساس کدام معیار مجوز چراغ "لایتری "را پلیس به این افراد داد؟

شرایط تردد در خطوط ویژه سال هاست برای مردم سوال است. طبق گفته مسئولین، این خطوط برای تردد خودرو‌های امدادی پیش بینی شده است، اما هر روز شاهد تردد خودرو‌هایی شخصی هستیم که با چراغ‌های گردان و لایتری در این خطوط تردد می‌کنند.یک گروه از این افراد برخی روسای اتحادیه های صنفی  هستند که بروی ماشین های خارجی وداخلی گران قیمت چراغ لایتری نصب کرده وبا اعلام پلاک امنیتی از گزند جریمه ها هم در امان هستند.وتازه پزش را به دیگران می دهند  چرا؟

شاید برای خیلی ها سوال پیش بیاید که شرایط استفاده از چراغ گردان چیست؟ متولی صدور مجوز کدام ارگان است؟ چگونه می شود که پلاک خودروی یک رییس اتحادیه امنیتی شود؟ اصلا مگر رییس اتحادیه چه اقدام ویژه امنیتی دارد که پلاک امنیتی داشته واز چراغ “لایتری” استفاده کند واز خطوط ویژه برای رسیدن به اهدافش استفاده کند؟دلیل توجه ویژه پلیس تهران به این فرد یا افراد چیست و از کجا نشات می گیرد؟

 

خطوط ویژه مخصوص تردد وسایل نقلیه امدادی مانند اورژانس، آتش نشانی و پلیس است. در این میان برخی خودرو‌های امدادی سازمان‌های دیگر مانند آب، گاز یا برق نیز مجوز تردد در این خطوط را دریافت می‌کنند تا سریع‌تر به محل حادثه برسند.

برخی خودرو‌ها با استفاده از چراغ گردان سیار، وارد خطوط ویژه می‌شوند. این اشخاص با توجه به شغل حساس یا مسئولیت خاصی که دارند برای زودتر رسیدن به محل مورد نظر، از سازمان‌های مربوطه مجوز تردد در خطوط ویژه را دریافت می‌کنند.

 

تعداد این افراد بسیار کم است و این مجوز به هر کسی داده نمی‌شود. برخی قضات، مسئولین انتظامی و سیاسی در این گروه قرار می‌گیرند.

طبق قانون ، ماموران پلیس با بررسی کردن مجوز این خودرو‌ها برای تردد در خطوط ویژه از سواستفاده برخی افراد از چراغ‌های گردان جلوگیری می‌کنند.

نمونه بارز این اقدام پلیس موضوع نماینده مردم سبزوار آقای عنابستانی در مجلس شورای اسلامی است که آن خبر منتشر شد. اما چطور می شود پلیس به یک نماینده مجلس شورای اسلامی اجازه تردد از خطوط ویژه را ندهد ولی یک رییس اتحادیه بتواند با گرفتن مجوز پلاک امنیتی و “چراغ لایتری گ به راحتی از خطوط ویژه عبور کند؟ چراغی که روی خودروهای گران قیمت ولاکچری نصب می شود ودر داخل وخارج از شهر مورد حمایت ویژه قرار می گیرد.

رییس اتحادیه آیا بر مبنای دستور العمل شورای امنیت کشور جزو چهرهای امنیتی و سیاسی وشخصیت های خاص است که نیاز به حفاظت داشته باشد و بخواهد برای حضور د ریک جلسه از چراغ لایتری وپلاک امنیتی بهره ببرد؟کدام قانون این دسته از روسای اتحادیه های صنفی را از دیگر روسای اتحادیه های صنفی کشور مستثنی کرده است؟

بیش از ۷ هزار رریس اتحادیه در کشور درایم اگر چنین دستوری از سوی شورای امنیت کشور صادر شده است بهتر است همه این افراد از این قانون بهره ببرند نه اینکه عده ای محدود با استفاده از چراغ لایتری وپلاک امنیتی قدرت نفوذ و لابی  خود رابه رخ دیگران کشیده و چنگ ودندان به دیگران نشان بدهند.

  • نویسنده : همت الله شکری اطاقسرا