در اصناف رفتاری رواج یافته که مدیران تلاش دارند تحت هرشرایطی چشم وچراغ خودشان را بر صندلی رئیس اتحادیه بنشانند ومهم نیست در این راه چه بداخلاقی ها وعملکرد غیر قانونی رخ می دهد وبه تنها نکته ای که توجه ندارند آبروی مومن است.

در اصناف اتفاقات عجیب وغریب کم نیست اما در دوشهرستان مرکز وشمال کشور اتفاقی افتاده است که جادارد دبیرخانه هیات عالی نظارت بر اصناف به طور جدی ورود کند و مانع از ترویج این روال ضد ارزشی و غیر قانونی شود. مهم نیست چه کسی برصندلی خواهد نشست وچه کسی صندلی را از دست می دهد اصل قضیه این است که نام اصناف خدشه دار نشود.

مورد اول فیروزکوه
در شهرستان فیروزکوه یک فرد که پروانه کسب نداشت را برای اینکه بتوانند برصندلی ریاست اتحادیه بنشانند بدون طی مراحل قانونی برایش پروانه کسب صادر کردند و به اوهدیه دادند تابتواند در فراخوان ثبت نام داوطلب عضویت در هیات مدیره شود وقتی در مسیر بررسی ها اتاق اصناف نامه زد که وی مراحل قانونی دریافت پروانه کسب را طی نکرده است و مشمول اسقاط پروانه است ازطریق کمیسیون نظارت بر اصناف شهرستان فیروزکوه به او یک هفته مهلت دادند تا برود مجوز بهداشت و سازمان امور مالیاتی را دریافت کند. سوال اینجاست چگونه توانستید بدون این مجوزها برایش پروانه کسب صادر کنید؟
چطور در کشور برای گرفتن پروانه کسب جان و حال یک نفر را جلوی چشمش می اورید اما برای اینکه دوستتان رئیس اتحادیه شود قانون را زیر پا له می کنید تا نردبان ترقی دوست شوید؟چه منفعتی در این است که فرد مورد نظر رئیس اتحادیه شود؟

مورد دوم شهر شمالی و اختلاس یک میلیون تومانی؟!
در یکی از شهرهای استان مازندران هم دریک اتفاق جالب توجه به بهانه اختلاس یک میلیون تومانی رئیس اتحادیه را عزل کردند و با پرونده سازی و جنجال به پا کردن آبرو اعتبارش را لطمه زدند.
ماجرا از این قرار است که رئیس اتحادیه برای اینکه کار یک متقاضی پروانه کسب دچار مشکل نشود در زمانی که شاپرک قطع بود به متقاضی می گوید تا یک میلیون ودویست هزار تومان رابه حسابش واریز کند تا وی به خزانه دار تحویل دهد. این رئیس اتحادیه که از جیب خودش ۳۹ میلیون تومان برای اتحادیه هزینه کرده است بعد از اینکه سیستم وصل شد پول را به خزانه دار داد ولی فرد مورد نظر به بازرسی اتاق اصناف گزارش میدهد وبه بهانه دریافت رشوه و اختلاس فردی که سالها رئیس اتحادیه بود و با هزینه شخصی از حذف این اتحادیه و چند اتحادیه دیگر شده بود را بلافاصله عزل کردند. اتفاقا خزانه دار به طور کتبی صحت حرف های رئیس اتحادیه را تایید کرد اما انکه به جایی نرسید حرف حق است.
مصوبه عزل وی در کمیسیون نظارت شهرستان بلافاصله تصویب ونایب رئیس وی که از دوستان گرامی برخی بود به تاج وتخت نشست. درادامه مصوبه عزل وی به کمیسیون نظارت استان مازندران رفت وپس ازتایید به دبیرخانه هیات عالی نظارت بر اصناف وزارت صمت ارسال شد وتاالان هم دبیرخانه هنوز پاسخی به این مصوبه نداد. حالا چرا با این سرعت وبا این عجله عزلش کردند آیا به موضوع انتخابات هیات رئیسه اتاق اصناف ارتباطی داشت؟
در حالی که در کلانشهرها وحتی برخی شهرها املاک و دارایی اتحادیه را رئیس اتحادیه به نام خودش می زند و تار موی مسوولان نظارتی تکان نمی خورد . در حالی که حتی اعضای کمیسیون نظارت از اتحادیه ها وام های بدون بهره وطولانی مدت می گیرند وپس نمی هند یا معلوم نیست کی پس میدهند. در حالی که حساب های مخفی میلیاردی در اتحادیه های صنفی وجود دارد ودر حالی هایی که دیگر که مثنوی هفتاد من کاغذ می شوند.عزل یک رئیس اتحادیه به خاطر یک میلیون تومان را نمی توان برخورد قانونی دانست.
درجریان انتخابات اتحادیه های صنفی و در آستانه نزدیک شدن به انتخابات هیات رئیسه اتاق اصناف در کشور آیا تسویه حساب ها وپرونده سازی ها وحذف رقیب شروع شده است؟ آیا اینها نشان می دهد صندلی ریاست اتحادیه منفعت مالی کلان دارد؟
انتظار از دبیرخانه هیات عالی نظارت براصناف این است که در این دو مورد به سرعت وبا دقت عمل کند و نتیجه نهایی را به طور حتم اطلاع رسانی کند زیرا موضوع رفتار جدید در اصناف برای بقا صندلی ریاست اتحادیه است.

  • نویسنده : همت الله شکری اطاقسرا