اصناف فکرمی کنند با مصاحبه های هیات رییسه اتاق اصناف ایران و نماینده اصناف در سازمان امور مالیاتی یا دیدار با رییس سازمان امورمالیاتی کشور پرداخت مالیاتشان کمتراز سالهای قبل شده است. درحالی که باید بدانند دریافت مالیات از مشاغل در سال ۱۴۰۱ با افزایش بیش از ۹۰درصدی درمجلس شورای اسلامی تصویب شد.درست زمانی که هیات رییسه اتاق اصناف ایران به حای لابی برای تصویب کاهش مالیات اصناف درحال لابی برای ماندن بر صندلی ریاست اتحادیه واتاق اصناف بودند. اگر همراهی سازمان امورمالیاتی را می بینید نشان از تدبیر مثبت دولت با اصناف برای همراهی درجهت فشار کمتر همراه با پرداخت مالیات است.

واقعیت این است که دربودجه مالیاتی کشور که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید افزایش بیش از۹۰درصدی برای مالیات مشاغل درنظرگرفته شده است. سازمان امورمالیاتی کشور هم چاره ای جز اجرای قانون ندارد.
اگر هیات رییسه اتاق اصناف ایران دلش می سوزد درزمان بررسی بودجه درمجلس شورای اسلامی همان زمان که برای لابی جهت تایید استفساریه مادام العمرماندن تلاش می کردند همان زمان بابت کمتر شدن افزایش مالیاتی اصناف تلاش می نمودند.
حالا که قانون تصویب شد این مصاحبه ها وعکس گرفتن با مدیران سازمان امور مالیاتی فایده ای ندارد.
متصدیان واحدهای صنفی اگرمی خواهند مشکل مالیاتی آنها به موقع برطرف شود راهی جز ایجاد تغییرات کامل در جمع اعضای هیات مدیره های اتحادیه هایشان ندارند هرچند که ناچارا‌افراد خوبی هم خذف بشوندزیرا همین افراد هستند که هیات رییسه اتاق اصناف شهرها و اتاق اصناف ایران را انتخاب کردند که امروز مشکلات اصناف بعد چند دهه هنوز پابرجاست وگرنه عزم دولتها همیشه تعامل با اصناف ونه با صندلی داران اصناف است.
با نگاه به بودجه بسته شده برای دولت در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در ردیف طبقه بندی ۱۱۰۲۰۱(مالیات حقوق بخش عمومی) ۱۱۰۲۰۲ (مالیات حقوق بخش خصوصی) ۱۱۰۲۰۳ (مالیات مشاغل) و ۱۱۰۲۰۴ (مالیات مستغلات) به اعداد زیر می رسیم(اعداد به میلیون ریال است)
مالیات حقوق بخش عمومی عدد ۱۷۰۵۷۴۶۲۱ در سال ۱۴۰۰ و عدد ۲۴۵۴۵۴۵۴۵ در سال ۱۴۰۱ که افزایشی ۴۳ درصدی نشان می دهد.
مالیات حقوق بخش خصوصی عدد ۱۵۷۰۷۰۷۰۷ در سال ۱۴۰۰ و عدد ۲۳۶۳۶۳۶۳۶ در سال ۱۴۰۱ که افزایشی ۵۰ درصدی نشان می دهد.
مالیات مشاغل عدد ۱۷۱۷۱۷۱۷۲ در سال ۱۴۰۰ و عدد ۳۳۸۳۸۳۸۳۸ در سال ۱۴۰۱ که افزایش ۹۷ درصدی نشان می دهد.
مالیات مستغلات که عدد ۴۶۴۶۴۶۴۶ در سال ۱۴۰۰ و عدد ۲۸۲۸۲۸۲۸ در سال ۱۴۰۱ که کاهش ۶۰ درصدی نشان می دهد.
تمام این مالیاتهای بی حساب و کتاب ناشی از بی توجهی به زمان بودجه نویسی دولت و تصویب در مجلس است.

تمامی کسانی که الان ادعای فعالیت در مورد مالیات اصناف دارند باید این کار را در سال گذشته در هنگام تصویب بودجه دولت در مجلس شورای اسلامی انجام می دادند هر چند رفتن آقایان به مجلس شورای اسلامی یا برای اصلاح قانون نظام صنفی به نفع خود یا جهت رایزنی برای دور زدن تبصره ۱ ماده ۲۲‌
بود.
معلوم نیست پس فراکسیون اصناف به خصوص آقای شهباز حسن پور رییس فراکسیون اصناف درمجلس شورای اسلامی که پیگیر حذف ممنوعیت بود چه کار مثبتی در هنگام تصویب بودجه برای اصناف انجام داده است ؟ اصولا کار فراکسیون اصناف در این خصوص چه است و اصلا چه کاری به جز پیگیری دور زدن قانون برای آقایان انجام داده است؟
آیا مشکل دو میلیون وپانصدهزارواحد صنفی در این است که چه کسی رییس اتحادیه باشد؟
وقتی می گوییم روسای اتحادیه ها و هیات رییسه اتاق اصناف و نماینده اصناف در سازمان مالیاتی و کارمندان بازنشسته دولت که به عنوان مشاور حقوق آنچنانی می گیرند وبرایشان مهم نیست مشکل واحدهای صنفی چیست و فقط به فکر صندلی ریاست اتحادیه های صنفی هستند تا باشند وحقوق اینها بیشتر شود. طرفداران روسای فعلی مارا به انواع جملات می خوانند تا قلم منتقد عملکرد هیات رییسه اتاق اصناف وروسای اتحادیه ها را خاموش کنند.
چرا و به چه دلیلی اصناف باید تاوان قدرت طلبی جمع کثیری از روسای اتحادیه ها را بدهند؟
چه کسانی ازبودن این بزرگواران در انتخابات هیات رییسه اتاق اصناف نفع مالی می برند که اصراردارند اینها باقی بمانند؟
چرا موضوع اخیر را هریک از روسای اتحادیه های صنفی وهیات رییسه و روسای اتاق اصناف به عنوان دستاورد وپیروزی معرفی می کنید تا وانمود کنید کار انجام دادید وشایسته ماندن درهیات رییسه اتاق اصناف هستید. واقعیت اما این است که مشاغل باید ۹۸درصد بیشتراز سال قبل مالیات بدهند وسازمان امور مالیاتی این پول را می گیرد.
حالا هی عکس بندازید و از خودتان مصاحبه منتشرکنید به وقت دفاع از اصناف وقتی بالابی دنبال صندلی ریاست بودید باید فکرامروز را می کردید.
متصدیان واحدهای صنفی کمی تامل کنند ببینندماههای آبان وآذر و دی وبهمن هیات رییسه اتاق اصناف در مجلس شورای اسلامی و دولت وجلسه با قایم مقام وزیر دنبال چه چیزی بودند؟ موضوع مالیات اصناف به وقت بررسی بودجه دولتذ،اولویت چندم بود و کدام جلسه هیات رییسه اصناف با محلس شورای اسلامی حضور داشتند و‌ دفاع کردید و کم کردید؟
حالا که قانون مالیات سال ۱۴۰۱ تصویب وابلاغ وباید اجراشود فقط حرف درمانی ومصاحبه درمانی می کنند چون زمان انتخابات هیات رییسه اتاق اصناف است.

  • نویسنده : همت الله شکری اطاقسرا