حسن بهشتی‌پور درباره‌ ساز و کار فعلی صداوسیما و نحوه بکارگیری اسپانسرها که این روزها حاشیه‌ساز شده است، اظهار کرد: اگر تلویزیون می‌خواهد آگاهی افزایش پیدا کند، باید به دنبال ساخت برنامه‌هایی باشد که به افزایش سواد رسانه‌ای مخاطب کمک کند نه اینکه بر اساس قرعه و صرفاً با شانس که اختلاف درآمدی در جامعه را تقویت می‌کند، این فرهنگ را تقویت کند.

به گزارش ایلتنا به نقل از ایسنا، این کارشناس اظهار کرد: با وجود اینکه کارشناسان متعددی نسبت به هجوم اسپانسرها هشدار داده بودند که این کار مصداق روشنی از قمار محسوب می‌شود، منتهی چون این مباحث، مباحث فقهی بود در نهایت مراجع تقلید بودند که باید نسبت به آن اعلام نظر می‌کردند.

او ادامه داد: واقعیت این است که مدیری که بودجه ندارد به دنبال راهی می‌گردد که تأمین بودجه کند، آن هم به روش‌های مختلف و در نهایت بودجه خود را تأمین می‌کند. منتهی ما در اسلام نمی‌توانیم به هر شیوه‌ای کسب درآمد کنیم و به طور مشخص یکسری مشاغلی داریم که جرم تلقی می‌شود. فکر نمی‌کنم در ارتباط با حاشیه‌های اخیری که نسبت به برنامه‌هایی از جنس «برنده باش» صورت گرفت، سو نیتی وجود داشته باشد چرا که به دلیل نبود بودجه، مدیر به این کار تن داده است اما باید بداند که نباید به خاطر بودجه به هر وسیله‌ای متوسل شد.

این کارشناس رسانه با بیان به اینکه مراجع تقلید باید خیلی زودتر از این‌ها، یعنی دو سال پیش که این روش فراگیر شد، اقدام می‌کردند، گفت: بسیاری از برنامه‌های تلویزیون در دو سال گذشته این روش را پیش گرفتند. فکر می‌کنم این اقدام را نباید به حساب غرض‌ورزی گذاشت. یک مدیر تلاش می‌کند بودجه کسب کند اما به دلیل عدم آگاهی‌اش این شیوه را پیش گرفته است.

 

بهشتی‌پور در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود یادآور شد: صداوسیما باید به حرف کارشناسان توجه می‌کرد. کارشناسان متعددی راجع به این موضوع مقاله نوشتند؛ منتهی چون افراد فقهی نبودند به آن‌ها توجه نشد.

وی سپس با اشاره به مدیریت صداوسیما در این زمینه که چیزی جز بی‌اطلاعی نبوده است، گفت: به طور قطع مدیر این شبکه اطلاع نداشته است که این مسئله قمار است؛ چرا که هیچ مدیری برای سرنوشت مدیریتی خودش هم که شده چنین تصمیمی نمی‌گیرد.

این کارشناس رسانه در پاسخ به این پرسش که آیا عوض کردن اسپانسر در این مقاطع در تلویزیون تأثیری در اصلاح امور صداوسیما خواهد داشت؟ اظهار کرد: این شیوه‌های غلط را همان اسپانسرها در دامن صداوسیما گذاشتند؛ بنابراین با اسپانسر عوض کردن کار درست نمی‌شود. تلویزیون باید روش خود را عوض کند؛ به عنوان مثال برنامه‌ای مثل «هوش برتر» در شبکه نسیم که یک مسابقه علمی است، بدون اینکه بحث و جوایز میلیونی در آن مطرح باشد شرکت‌کنندگان در آن فقط اطلاعات خودشان را محک می‌زنند و در نهایت نفر آخر جایزه‌ای می‌گیرد. این یک روش علمی است و هم رقابتی درست، نه اینکه با یکسری سوالات ساده از طریق اپلیکیشن پول بدهند و بعد وارد این مسابقات شوند؛ بنابراین با تغییر اسپانسرها کار صداوسیما درست نمی‌شود و باید صداوسیما روش غلط خود را اصلاح کند.

بهشتی‌پور در بخش پایانی گفت‌وگوی خود به ایسنا تاکید کرد: اگر تلویزیون می‌خواهد آگاهی افزایی کند، باید به دنبال ساخت برنامه‌هایی باشد که به افزایش سواد رسانه‌ای مخاطب کمک کند نه اینکه به قرعه و صرفاً شانس روی بیاورد که اختلاف درآمدی در جامعه را تقویت می‌کند. این اتفاق به زیاده‌خواهی‌ها دامن می‌زند. جوانان ما به اندازه کافی تمایلات زیاده‌خواهی را دارند؛ بنابراین ساخت این نوع برنامه‌ها هم بیشتر به این مسئله دامن می‌زند در حالی که جوانان ما باید یاد بگیرند از راه خلاقیت‌، ابتکار و زحمت کشیدن و ابداعات می‌توانند رشد کنند و درآمد مشروع داشته باشند. اگر صداوسیما در این عرصه‌ها جوانان ما را تقویت کند خدمت بزرگی به کشور کرده است.