دکتر سعید محمد دبیرشورای عالی مناطق ازاد از تسریع کریدور حمل ونقل تزانزیت ایران وروسیه گفت. اینکه این کریدور در دخال کشورمان چه موانعی دارد ورفع آن په تاثیری دارد را مهندس هوشنگ ولی زاده ار کزاشناسان ارشد حوزه حمل ونقل تزازیت جهن برون رفت از مشکلات وتسریع برنامه های دولت دکتر رییسی به رشته تحریر درآورده است:

در خصوص معضلات ترانزیت کشور و همینطور تحولات منطقه باید بعرض برسانم :

۱ – در سنوات گذشته ( در زمان مدیریت اقای دشتانی در دفتر ترانزیت گمرک ایران ) بخشنامه ای مبنی بر ممنوعیت استریپ و ترانشیبمنت در مبادی ورودی و خروجی کشور بخصوص در بندر عباس به بهانه مبارزه با قاچاق کالا صادر و اجرایی شد که تاکنون شاهد ادامه این دستورالعمل هستیم

این دستورالعمل نه تنها از قاچاق کالا جلوگیری نکرد بلکه موجب قطع ترانزیت از کشور گردید

همانطور که میدانیم تمام دول دنیا بخصوص کشورهای منطقه در طی سال تلاش دارند تا ترانزیت را بسمت کشور خود سوق دهند چون سهلترین و ارزان ترین راه برای کسب بیشترین درامد برای هر کشوری محسوب میشود و نیز موثرترین راه برای وابستگی کشورهای ترانزیت گیرنده تلقی میشود و این یک سیاست کلان و مفید در دیبلماسی میباشد

۲ – در سالهای اخیر و فعلی کرایه حمل کانتینری ( دریایی ) در اکثر کشورهای دنیا منجمله منطقه ما بشدت بالا رفته و کمبود کانتینر بوضوع عیان و قابل رویت است بطور مثال از بنادر چین به بندر مرسین حدودا ۱۴۰۰۰ دلار

از بنادر چین به بنادر گرجستان حدودا ۱۶۰۰۰ دلار

ضمنا حق توقف را نیز در ایران بشدت بالا بردند و در حال باجگیری از مشتریان بخصوص جمل و نقل جاده ای کشور هستند

۳ – هندوستان در حال تبدیل شدن به چین دوم است و کشورهای بزرگ در شتاب برای بدست اوردن این بازار هستند بر همین اساس روسیه قرارداد بزرگی را برای تجارت با هند منعقد کرده است و برای اینکه مسیر مطمئنی و نزدیکی را برای ورود کالای وارداتی و صادراتی خود انتخاب کند تعرفه واردات کالاهای هندی به کشورش را که از طریق ایران ترانزیت شود را تا حد صفر پایین اورده است

۴ – کشور ایران با توجه به فرسوده بودن ناوگانش خوشبختانه اتفاقاتی در حال رخ دادن است که مجددا با ازاد شدن واردات کامیون میتوان انتظار نوسازی ناوگان را بزودی داشت.

حال اگر ۴ مورد فوق الذکر را که کاملا مشهود و مستند است را تجمیع کنیم یک سوال اساسی پیش میاید

ایا دولتمردان و تصمیمگیران کشور ما برای استفاده از بازار بوجود امده در ترانزیت ٫ برنامه و طرحی دارند ؟

جواب واضح است ٫٫٫٫٫٫!!!!!

خیر

یعنی دولت ما هنوز این بازار را نمیشناسد چون در هیچ کجا از مشاوران با تجربه و دست اندرکار استفاده نمیشود و اگر دست اندرکاران نیز بخواهند اعمال نظر کنند متاسفانه مسئولان تشکلهایشان همچون انجمنها سرگرم به بازیهای داخلی ( رییس بازی بچه گانه ) هستند و شاید هم اصلا حمل و نقلی نیستند که چنین بی اعتنا در حال ریاست هستند.

  • نویسنده : هوشنگ ولی زاده اطاقسرا کارشناس ارشد حمل ونقل بین المللی
  • منبع خبر : خبرگزاری