یکی از کاربردی ترین و البته در عین حال چالش برانگیز ترین مسائل روزمره که افراد جامعه با آن سر و کار دارند مسائل مرتبط با امور ملک و املاک می باشد. این امور که بعضا از پیچیدگی هایی نیز برخوردار می باشند به گونه ای که درصد قابل توجهی از دعاوی حقوقی را در محاکم دادگستری و همچنین سوالات و درخواست های مشاوره ای را به خود اختصاص داده است

سرقفلی چیست؟

سر قفلی از مواردی ست که در سال ۷۶ به موجب قوانین موجر و مستاجر تاسیس شد در سرقفلی مستاجر در برابر پرداخت مبلغی حقوقی را به دست می آورد  مبلغ پرداخت شده  سرقفلی نامیده می شود. در مقابل مستاجر برای منصرف شدن از حقوقی که ضمن اجاره به دست آورده می تواند همین مبلغ را از موجر دریافت کند.

مقررات مربوط به سرقفلی جنبه فنی حقوقی دارد لذا در ارتباط با اجاره های املاک تجاری بهتر است با وکیل تخصصی سرقفلی مشورت شود و با مشاوره از ایشان درباره مشکل حقوقی خود راهکار های لازم را جویا شد.

 

نحوه ی انتقال املاک و هزینه های قانونی آن

پس از انعقاد معامله املاک به موجب قانون و البته عرف، به محض انعقاد عقد، خریدار، مالک ملک و فروشنده مالک بهای ملک می باشد. اما این پایان کار و پایان روابط بین خریدار و فروشنده نیست بلکه هم به موجب قانون ثبت اسناد و املاک که ثبت معاملات اموال غیرمنقول را لازم و ضروری دانسته و هم به جهت برخورداری و قدرت اثباتی بالای اسناد رسمی نسبت به اسناد عادی به جهت آخرین اقدام و انتقال قطعی ملک به خریدار، لازم است تا طرفین با حضور در دفاتر اسناد رسمی اقدام به انتقال سند نمایند.

انتقال املاکاما گاها انتقال قطعی ملک بدین صورت انجام نمی شود و برای انتقال سند ناچار به طرح دعوا در محاکم دادگستری می باشیم.

در صورتی که فروشنده برخلاف توافق انجام شده در مبایعه نامه در تاریخ معین جهت انتقال حاضر نشود، خریدار می تواند با طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی، علیه فروشنده اقدام قانونی در این باره انجام دهد. که در این صورت دادگاه، فروشنده را الزام به انتقال می نماید و درصورت عدم حضور وی در دفتر اسناد رسمی، نماینده دادگاه نیابتا اقدام به انتقال سند ملک به نام خریدار می نماید.

برای طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی توصیه می شود به وکلا متخصص در این زمینه مراجعه کنید. همچنین مشاوره گرفتن از مشاوران وکیل تاپ در زمان انعقاد معامله ملک میتواند برای این امر و پیش بینی ضمانت اجرا تنظیم سند رسمی کار ساز باشد. برای اخذ مشاوره می توان از طریق  سامانه وکیل تاپ اقدام کرد.

در خصوص هزینه ی انتقال به طور کلی باید بیان داشت که؛ چنانچه قبل از حضور در دفاتر اسناد رسمی، مبایعه نامه در دفاتر املاک منعقد شده باشد به جهت ثبت در سیستم سراسری املاک و ممانعت از انتقال مجدد آن، می بایست پنج درصد از ارزش ملک به دفتر املاک پرداخت گردد که عرفا به حق الزحمه و یا کمیسیون مشهور است.

هزینه ای که مختص به فروشنده می باشد هزینه های خلافی، نوسازی و پسماند ملک است که در وجه شهرداری می بایست آن را پرداخت نماید.

هزینه دیگری نیز که مختص به فروشنده می باشد، هزینه های مربوط به مالیات و اداره ی دارایی می باشد که بر اساس ارزشی که دارایی برای ملک تعیین می نماید که می بایست پرداخت شود.

و در نهایت هزینه دفترخانه که بر اساس ارزش و بهای ملک، که توسط دارایی تعیین می شود به طور مشترک توسط خریدار و فروشنده که اصولا حداکثر تا سقف بیست میلیون ریال می باشد.

هر سوال و ابهامی در زمینه فروش ملک و عوارض آن و هزینه های مختص آن را می توان از طریق سامانه وکیل تاپ مطرح کرد و پاسخ آن را دریافت کرد.